Prosba o radu
Míla
Dobrý den, jsme dva sourozenci a oba jsme si v životě prošli určitými problémy, ale oba jsme si již vše vyřešili. Původně jsme si dávali vinu a vše hledali v sobě, ale nyní vidíme, že má problémy naše máma. A možná zpětně zjišťujeme, že naše problémy byli jakýmsi důsledkem z rodinného prostředí, které nám vždy připadalo ideální. Máma žije pouze pro nás a vždy tomu tak bylo. Vždy byla introvertní a málo sebevědomá, přestože je velmi chytrá. Hodně se však změnila a dokonce ji tak vnímá už i okolí. Je depresivní, smutná, bez nálad a jediného zájmu. I tělesně velmi zhubla, je bledá. Nejhorší je poslední půlrok. Je velmi podrážděná, vztahovačná, podezřívavá. Má utkvělé představy a všechny vidí spolčené a znepřátelené proti ní. Nedokáže už normálně komunikovat s lidmi v okolí a v podstatě i s rodinou. Neprožívá si svůj život a nemá z ničeho opravdovou radost. Každé druhé slovo v ní vyvolává zcela něco jiného. Vidíme na ní, že se jen trápí. Včera jsem zjistila, že dlouhodobě užívá Tramal. Myslíte, že toto je nějaký důsledek užívání tohoto léku? Jak jí můžeme pomoci? Je mi jasné, že nejlépe k lékaři či psychologovi, ale i tak, jaký je nejlepší postup v domácím prostředí? Máme si s ní o tom promluvit? Lék naráz vysadit? Nebo snižovat dávky? Nahradit něčím jiným?
Děkujeme! K+J

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
těžko říci takto po internetu, co se konkrétně s vaší mámou děje, zda a nakolik se na jejím špatném psychickém stavu podílí užívání tramalu. To by ji musel vyšetřit lékař - psychiatr. Je určitě moc fajn, že mámě chcete pomoci se z problémů dostat, nepochybně vaši pomoc dříve či později velmi ocení. Za současného stavu bych však jako nejúčinnější intervenci z vaší strany považovala přesvědčit mámu k návštěvě psychiatra. Nejen že by ji mohl pomoci s eventuelním vysnižováním tramalu, ale také by jí mohl předepsat léky méně rizikové a zejména přitom komplexně zohlednit její psychické obtíže. (Předpokládám, že máma v psychiatrické péči dosud není a tramal neužívá na základě doporučení lékaře). Určitě si zkuste s mámou v klidu promluvit o tom, jak vnímate, že se změnila, že si uvědomujete, že se necítí dobře a že by bylo moudré, aby si nechala pomoci lékařem. Klidně jí i nabídněnte, že ji i na první vyšetření můžete doprovodit.
Jinak vysadit tramal ze dne na den by nebylo rozumné, nevíte, jak dlouho a jaké dávky máma užívá a jak by na úplné vysazení reagovala. Také nepíšete, zda s mámou žijete sami/y, nebo má partnera. Pokud ano, myslím, že by bylo dobré, kdyby se, co se týče pomoci, angažoval spolu s vámi.
Přeji hodně štěstí a klidně zase napište.