Jak se zachovat?
mamca
Dobrý den, chtěla bych Vás požádat o radu, jak se máme zachovat v naší situaci.Již jednou jsem žádala o radu, jedná se o dotaz z minulého roku č. 857709, proto se nebudu příliš o tomto problému rozepisovat. Jen v krátkosti - Syn je už 5 let na drogách, následovaly domluvy, prosby, vyhazov z domova, zrušení trvalého bydliště, sliby, že se polepší, opět a znovu zklamání.... Došlo to tak daleko, že byl vzat do vazby za krádež, tam si pobyl 2 měsíce, pak ho propustili a čekal na soud. Po dobu vězení jsme byli v kontaktu, psal srdceryvné dopisy, že už vše pochopil, ví jak nám všem ubližoval a co vše způsobil, že už bude všechno jinak, přesto všechno byli jsme ho i navštívit a opět jsme uvěřili, že už to opravdu myslí vážně. Po propuštění jsme mu byli ochotni pomoci, pod podmínkou, že si najde práci a začne si splácet svoje dluhy. Práci si tedy našel, ale vydržel tam 5 dní. Od té doby jsme ho neviděli. Po dobu, kdy byl ve vazbě, jsme mu poslali balíčky i peníze o které nás prosil v dobré víře, že vše už pochopí a začne se sebou něco dělat. Upozorňovali jsme ho na to, že pokud by se dostal znovu do vězení, ať s ničím takovým už nepočítá. Včera jsme od něj dostali dopis /z vězení/, že dostal 10 měsíců a prosí nás o balíček, hrozně se zase omlouvá, že ví, že si to nezaslouží,ale moc a moc prosí...atd. a že to vše bylo pod vlivem drog a že to všechno napraví.....Opět srdceryvný dopis. Nevím, jak se zachovat, trhá mi to srdce, ale na druhé straně si říkám, že si to opravdu nezaslouží, za to, jak nás celou tu dobu trápil a podváděl. Poraďte, prosím, jak se zachovat. Chteli jsme mu už tolikrát pomoct, ale on nás vždycky zklamal.Co máme udělat, abychom mu pomohli?

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
je to určitě velice těžké, ale někdy bývá nejlepší pomocí nepomoci. Váš syn vás mnohokrát zklamal a zneužíval vaši důvěru, měl by si tedy uvědomit, že vaše trpělivost není nekonečná. Nakonec, jak píšete ve svém dotazu, sami jste ho již otevřeně varovali, že pokud by se dostal znovu do vězení, ať s vaší pomocí nepočítá. Myslím, že by bylo rozumné, abyste byli důslední a jeho život mu nyní nijak neusnadňovali. Možná, že synovi dojde, o co všechno v životě díky drogám přišel a přichází a přiměje ho to své postoje přehodnotit. Samozřejmě, že synovi můžete sdělit, že pokud bude po výkonu trestu abstinovat a docházet např. na doléčovací program a začne normálně fungovat (pracovat, splácet své dluhy atd.), má u vás dveře otevřeny.
Umím si představit, jak je to pro vás jako pro matku náročné a že, jak uvádíte, vám to "trhá srdce". Bohužel, to finální rozhodnutí ohledně toho, zda a jak synovi pomoci, nakonec bude na vás. Asi bych vám ještě doporučila zajít si o tom popovídat za odborníky osobně. Kontakt na poradnu pro rodiče již máte z minula a určitě bych na vašem místě neváhala jejích služeb využít. Už proto, abyste získala oporu, kterou si určitě zasloužíte, v někom nestranném, kdo má s řešení podobných životních situací zkušenosti.
Přeji hodně sil.