toluen
hladik2
Dobrý den
Prosím o radu,již si nevíme rady se synem(25),čichá pravidelně toluen,navíc přestal pracovat a není s ním možná komunikace.Žadná domluva nepomáhá a máme obavy o jeho zdraví a život vůbec.Je vůbec možné ho třeba násilím odvést někam na léčení,protože sám nepůjde.
Děkuji za rodiče

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
vaše obavy o syna naprosto chápu a myslím, že jsou i na místě. Toluen, ačkoli relativně dostupný, je velmi nebezpečná droga. Bohužel, nedobrovolná léčba závislosti u zletilých, což váš syn je, je možná pouze za podmínek, které jsou stanoveny zákonem.
Jedna z možností je, že soud léčbu nařídí jako ochranné opatření v rámci rozsudku v trestním řízení. Což prakticky znamená, že váš syn by musel páchat trestnou činnost, být za ni odsouzen a soudce by v rámci potrestání usoudil, že jeho trestná činnost má přímou souvislost s jeho závislostí a ochrannou léčbu by mu rozsudkem nařídil. Nebývá to však zdaleka pravidlem, neboť je zřejmé, že nedobrovolná léčba bez vlastní motivace závislého obvykle nevede ke kýženému výsledku a dotyčný se k užívání vrací. Další možností je volat záchranku v situaci, kdy závislý ohrožuje na zdraví či životě sebe nebo své okolí. V těchto případech však hospitalizace trvá pouze po dobu, po kterou trvá tento akutní stav, což bývá zpravidla max. pár dnů. Hospitalizaci lze prodloužit pouze pokud by lékaři usoudili, že psychické problémy jsou natolik závažné, že dotyčný není schopen po propuštění normálně venku fungovat. I o tomto prodloužení léčby však vždy rozhoduje soud, a to na základě diagnózy a znaleckého posudku lékaře.
Je mi líto, že pro vás nemám optimističtější zprávy, ale na druhou stranu vždy lze zkusit i jiné způsoby, jak u syna dosáhnout nějaké pozitivní změny. Problém je však natolik obsáhlý, že ho po internetu příliš řešit nelze. Doporučovala bych vám vyhledat poradenské zařízení, které poskytuje pomoc rodinám závislých. Budete moci v rámci osobního kontaktu probrat, jak nejlépe syna ke změně motivovat a jak s touto problematickou situací zacházet. Když dáte vědět region, můžeme vám vhodné zařízení doporučit. Nebo se podívejte na www.drogy-info.cz vpravo do rubriky Mapa pomoci a zavolejte do nejbližšího kontaktního centra. Určitě vám potřebné informace poskytnou nebo si vás přímo objednají na konzultaci. Služby jsou bezplatné a mohou být i anonymní.
Přeji hodně štěstí a sil.