prosim o pomoc
maci
Dobry den Velice vam dekuji za rychlou odpoved.Syn je narozeny (x.xx.) 1988.Pochazime z Kadane okr.Chomutov.Drogy pouziva uz dlouhodobe(ruzne druhy)navstevuje K-centrum v Kadani,ja osobne jsem nekolikrat toto centrum navstivila a radila se co a jak mam delat.Znaji ho tam velice dobre a vedi o nem,ze je to uz takova ztracena duse.Neni zly,jen ho lide v okoli velice zneuzivaji a on sam uz je v takovem stadiu,kdy strachy a potrebou udela cokoliv..je pro ne jako pokusny kralik,co kde nekdo vyrobi na K. se to vyzkousi.Nepomuzou uz ani me slzy premlouvani,rady..proste nicDostal se uz do takoveho stadia,kdy zapominal o cem vlastne mluvi,velke psichicke paranoe,sebeposkozovani.V unoru tohoto roku podstopil lecbu v Psichiatricke lecebne Most,kde byl cirka 2mesice.Udelal velky pokrok,pribral na vaze,zlepsila se komunikace.Po protusteni se docela i drzel,ale bohuzel opet spadl tam,kde byl pred tim,zjistili mu zloutenku Typu C,navstevoval psichiatrickou poradnu v nemocnici Kadan.Je to zhruba 3 tydny,co se mi povedlo,premluvit ho,aby opet podstoupil lecbu.Byl umisteny do lecebny Petrohrad.Tam ale bohuzel po 3 dnech odesel a momentalne je na ulici..Uz opravdu nevim,co a jak mam udelat,abych mu zachranila zivot,uz jsem i uvazovala o tom,ze bych ho i zbavila svepravnosti nebo ja nevim co,jen abych ho s toho dostala,abych mela jistotu,ze mi opravdu zustane v lecebne,tak dlouho jak je potreba pro jeho lecbu.Nedokaze uz myslet,Obcasnsky prukaz jsme behem 1roku snad uz delali 5x.Potreboval by nejakou lecebnu,kde se nauci komunikovat,dodrzovat nejaky rezim a hlavne dokazat se postavit svemu okoli,prestat se jich bat a odolat.Opravdu uz nevim kudy kam,chci ho zachranit,vratit mu zpatky jeho zivot.Prosim pomozte zoufale matce.Ja sama uz jsem na pokraji zhrouceni,ve velkem strachu,ze jednoho dne se dozvim,ze syn uz neni.Prosim pomozte. Marcela

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Velice se omlouvám za pozdní odpověď. Chápu, že jste ve velmi obtížné situaci a že byste ráda synovi pomohla. Bohužel není síla, kromě jeho motivace, která by ho přiměla vydržet v léčbě a abstinovat. Zbavení nebo omezení způsobilosti k právním úkonům (tzv. zbavení svéprávnosti) je hodně složitý úkon, navíc není jisté, zda by soud takto rozhodl, pokud je důvodem drogová závislost. Navíc i kdyby k tomu došlo, ve výsledku Vám to nic nezaručí. Můžete syna nechat hospitalizovat proti jeho vůli, ale pokud se rozhodne z léčby utéct, zůstat na ulici... není možné tomu stejně zcela zabránit. Pokud byste se chtěla o tomto kroku poradit s právničkou a zjistit podrobnější informace a zvážit, zda má ve Vašem případě něco takového smysl, tak se můžete obrátit na Právní poradnu A. N. O., kde se zabývají právními aspekty drogové problematiky a poskytují bezplatnou právní pomoc lidem, kteří se dostali do konfliktu se zákonem v souvislosti s užíváním drog a jejich rodinám a blízkým. Kontakt najdete na webu www.asociace.org pod kolonkou Právní poradna.
Co se týče synovy léčby, ideální by se mi jevilo, kdyby nastoupil do některé z terapeutických komunit. Jedná se o dlouhodobou léčbu (obvykle kolem 1 roku) v malé skupině (cca 10 - 15 osob), obvykle jsou terapeutické komunity umístěny mimo město, kromě psychoterapeutické práce je obvyklou součástí léčby pracovní terapie (komunity fungují jako samostatné jednotky, takže klienti zastávají práce od kuchyně po údržbu domu, případně starost o hospodářství se zvířaty, které často bývá součástí komunity). Klient v rámci léčby se postupně učí fungovat samostatně, přebírat zodpovědnost, v poslední fázi léčby si obvykle obstarává práci mimo komunitu a do komunity dojíždí... takže se postupně připravuje na život venku. V kontaktním centru by Vás určitě o možnostech léčby v komunitách (v ČR je jich více než 10) informovali - jak je s volnými místy, úhradou za léčbu (v některých je léčba bezplatná, v některých klient na léčbu připlácí až do výše několika tisíc měsíčně). Pokud se Vám podaří vejít opět se synem do kontaktu, můžete ho zkusit pak o tom informovat a motivovat ho k léčbě v komunitě. Před nástupem do komunity ovšem bývá potřeba absolvovat minimálně detox v léčebně, není možné tam nastoupit přímo z ulice. Ale v tom by Vám jistě také v kontaktním centru poradili a pomohli synovi detox, případně krátkodobý pobyt v léčebně před nástupem do TK, zařídit.
Obávám se, že víc pro Vás a pro syna v tuto chvíli takto přes internet udělat nemůžeme. Je to bohužel běh na dlouhou trať a nezbývá než držet palce, aby se syn dal co nejdříve do pořádku. Podařilo se to stovkám jiných lidí s podobným osudem a není důvod, proč by se to nakonec, dřív nebo později, nemělo podařit jemu... Přeji hodně sil.