Závislost na lécích
Elle
Dobrý den, potřebovala bych poradit s následujícím problémem. Jedná se o moji kamarádku, které je 25 let. Umírá jí člen rodiny a ona problém řeší lexauriny, které shání bez předpisu. Užívá jich několik denně a navíc bere silné léky každý den na spaní (rohypnol). Projevuje se u ní již závislost, léky uživá asi 2-3 měsíce. Je vědoma si problému, avšak odmítá navštívit lékaře. O problému vím pouze já a nevím jak jí pomoci. Řešení problému oddaluje a tvrdí, že bez léku by neustále plakala a nezvládla to...
Děkuji za Vaši odpověď a radu, jak nejlépe ji pomoci.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
zkuste kamarádku přesvědčit, ať vyhledá odbornou pomoc. S lékařem-psychiatrem by mohla řešit nejen své nadužívání benzodiazepinů (což je skupina léků, které vaše kamarádka bere), ale také nelehkou životní situaci, ve které se aktuálně nachází. Lékař by jí mohl doporučit postup při jejich vysazování a případně náhradu bezpečnějšími preparáty s nižšími riziky. Závislost na benzodiazepinech bývá poměrně úporná a nepříjemná, navíc zejména v kombinaci např. s alkoholem hrozí předávkování. Takže by bylo rozumné, aby to kamarádka moc neodkládala. Zkuste si s ní promluvit o tom, že tak, jak to teď vede, je zbytečně rizikový způsob, který nemusí dopadnout dobře a že to jde i jinak. Nabídněte jí třeba, že byste ji k lékaři také doprovodila.
Bohužel, pokud kamarádka nebude chtít svou situaci sama změnit, obávám se, že s tím příliš nenaděláte. Je určitě fajn, že jí chcete pomoci, ale abstinovat za ni nemůžete a přebírat zodpovědnost za její život také ne.
Přeji hodně štěstí vám i kamarádce.