nová cesta
Andy
Dobrý den .. je mi 25 let, jsem z Prahy .. Můj život nebyl nikdy takový, jako jsem si představoval, ale vždy jsem měl podporu ze strany milující matky a dobrých přátel .. Travku jsem kouřil od patnácti a nikdy mi nezpůsobovala problémy, spíše naopak, o drogy jsem ani v nejmenším nejevil zájem .. Přibližně před rokem, jsem ale začal něco postrádat, chyběl mi smysl, jiskra, nějaký důvod chodit dál a dál do práce a žít ten \\\"obyčejný\\\" život. Poprvé jsem poznal pervitin .. Byla to náhoda, kamarád v baru něco sehnal, já měl trošku upito, tak jsem to zkusil .. Dal jsem si to nosem, jehlu bych nikdy nepoužil .. Byl z toho tři dny dlouhý \\\"večírek\\\" u kamaráda v bytě, hráli jsme počítačové hry a všechno mě neuvěřitelně moc bavilo a zajímalo, prokecali jsme hodiny a hodiny o tématech, které by mě jinak ani nenapadlo rozebírat. Byl jsem ohromen tím návalem energie a pocitem důležitosti. Další zkušenost přišla až o dva měsíce později, znova hry, zábava, pokec .. ta další přišla už po měsíci, ale pořád jsem ale nechápal ,co je na pervitinu tak špatné, vždyť to byly párty plné zábavy, všichni nově poznaní lidé mi přišli upřímní, fajn, bez zábran a uvolnění .. Nevšiml jsem si, že jsem začal ztrácet kontakt se všemi lidmi, které mám opravdu rád .. Pak jsme se začali takhle bavit každý týden, moje předchozí zásady začaly padat, začal jsem brát pervitin i přes den, jen tak .. začal jsem to brát i v práci, čehož si samozřejmě kolegové všimli .. Jeden z nich, starší, s rodinou, který v mládí poznal mnoho a mnoho drog, mě varoval a řekl mi, ať toho nechám dřív, než bude pozdě .. To bylo asi před půl rokem a měl jsem ho poslechnout .. Našel jsem si vlastní způsob, jak se dostat k perníku .. S tím šla ale kvalita i kvantita zboží dolů, začalo mě to stát víc a víc peněz, ale pořád jsem na to měl .. V tomhle smyslu jsem bohužel měl dobře placenou práci .. Asi před třemi měsíci jsem se začal stýkat s lidmi, kteří v tom jeli denně, prodávali to a i jiný fety .. S přáteli jsem se už nevídal, celé moje okolí to o mě už vědělo .. Sice mi občas někdo chtěl promluvit do duše, ale já pořád neviděl žádný problém, přišlo mi, že všechno zvládám a že \\\"přece mě se nemůže nic stát\\\" .. Všichni se ode mě začali distancovat, začal jsem mít problémy v práci, kde už mě měli jenom pro srandu, protože jsem byl úplně mimo .. potřeboval jsem pervitin pořád, bez něj mě nic nebavilo. Moje poslední chyba na sebe nenechala dlouho čekat .. Je to tak měsíc zpátky, náhodou jsem se dostal k velkému množství pervitinu a viděl v tom velké peníze, tak jsem to začal prodávat. Nikdy by mě nenapadlo, s jakými lidmi mě to dá dohromady .. Samozřejmě mě každý druhý chtěl okrást, podvést, začal jsem mít stíhy z policie, protože jsem toho měl doma opravdu hodně .. schovával jsem to po bytě, byl jsem nervózní .. Samozřejmě jsem to šňupal několikrát denně .. Začal jsem mít halucinace, zhubl jsem tak, že mi vylezly všechny kosti, přestal jsem dělat vše, co mě dřív bavilo .. Ale pořád jsem to prodával, byly to nejjednodušeji a nejrychleji vydělané peníze .. Je to týden zpátky, už ani nevím, jak se mi do ruky dostal ten materiál, který jsem vdechl do svého těla, každopádně mi bylo hned jasné, že to nebylo čisté .. Jinak to chutnalo a vypadalo, ale mělo to i úplně jiné účinky .. srdce se mi rozbušilo tak rychle, až mě bolel hrudník .. jen jsem seděl na posteli a v hlavě mi probíhaly všechny události od mojí první čáry .. začla jssem se klepat, najednou mi zrudly a otekly všechny klouby v tělě, scvrkl se mi penis tak, že mě nesnesitelně bolel, chvěl se mi žaludek .. Zvracel jsem a brečel bolestí a strachem, že umírám .. Litoval jsem toho, že jsem to poznal, bylo mí líto lidí, kterým jsem to prodal .. .. snad jsem si v tu chvíli i přál zemřít, byl jsem úplně na dně .. .. .. po pár hodinách stav zmírnil, udělalo se mi lépe .. prošel jsem se po bytě, vzal jsem všechno, co jsem měl schované a spláchl to do záchodu .. bylo to zboží za tisíce, ale bylo mi to jedno, byl jsem pevně rozhodnutý to ukončit .. Když jsem to všechno spláchnul, cítil jsem neuvěřitelnou úlevu, ačkoliv mi bylo stále zle .. Nedokázal jsem usnout další dva dny, nedokázal jsem přemýšlet .. .. .. .. .. A tím se dostávám ke denšnímu dni a ke dnešnímu problému .. Bojím se, že se nedokážu vrátit ke svému \\\"starému\\\" životu. Na kytaře, na kterou jsem vždy hezky hrál, leží rok starý prach .. staří přátelé se ke mě ani nehlásí, ty \\\"nové přátele\\\" nechci ani vidět .. nedokážu se zabavit ničím, co mě dříve vždy bavilo, všechno mi přijde šedé a obyčejné .. Bojím se, kam by to mohlo vést .. Nevím, jestli to vydržím .. jsem čistý sice teprve tři dny, ale už teď vím, že život nebude už nikdy stejný .. mám hrozný strach z budoucnosti .. .. .. .. .. Tak to je můj příběh, nevím, jestli se mi dá vůbec poradit, ale hodně mi pomohlo se vypovídat, protože v mém okolí už nezbyl nikdo, kdo by mě poslouchal a nechtěl přitom od mě koupit drogy

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
v tomto případě nejde ani tak o konkrétní dotaz. Vaše psaní bych nazvala spíše velmi osobní zpovědí a zcela upřímě myslím, že se v ní mnozí najdou. Možná někomu otevře oči a my Vám za Váš příspěvek děkujeme.
Máte schopnost celou situaci nahlédnout tak, jak je a to je dobře. Spíše se setkáváme s tím, že lidé, kteří jako Vy se dostali do podobných potíží, nejsou tohoto schopni, přesněji spíše ochotni situaci ,,nahlédnout"... Velmi otevřeně jste popsal jak lze snadno spadnout do tohoto kolotoče co s drogami, potažmo závislostí příchází, to jak po té člověk pomalu, ale jistě ztrácí vše, co se ztratit dá...přátele, koníčky, chu´t do života, práci, rodinu a především sám sebe...Vy tohoto schopen jste, máte náhled, což vnímám pro Vás velmi pozitivně. Uvádíte obavu z toho, že již nedokážete svůj život vrátit do starých kolejí...právě jste udělal první krok k tomu, abyste jste něco ve svém životě změnil, takže bych to vůbec nevnímala tak, že nemáte šance, ba naopak. Svůj problém jste pojmenoval, dokázal jste si ho přiznat, dokázal jste vzít zboží na nemalé peníze a znehodnotil je, udělal jste toho dost a stojí za to, to ocenit. Máte můj obdiv !
Zbytečně nezoufejte, vše se dá napravit a vše se dá řešit. Dnes je již opravdu plno lidí, kteří na svých cestách potkali pervitin či jiné drogy a podařilo se jim se jich úspěšně vzdát. Záleží to samozřejmě na Vás a na tom jak se dál rozhodnete, ale můžete opět vše navrátit do normálu.
Zbavit se závislosti není snadné, ale rozhodně to není nemožné.
Uvedl jste, že jste z Prahy. Mám pro Vás dvě možnosti. Tuto poradnu provozuje o.s. SANANIM, tato organizace má i další zařízení, které se zabývá problematikou nelegálních drog. Přímo v Praze byste se mohl obrátit, buď na Kontaktní centrum nebo Denní stacionář a více o všem co jste psal, si osobně popovídal s někým z kolegů, co říkáte ? Myslím, že by to v tuto chvíli bylo velmi rozumné.
Kontaktní centrum SANANIM
Na skalce 819/15
Praha 5
tel : 283 827 186
e-mail : kacko@sananim.cz
Po 13.00 - 20.00
Út  09.00 - 20.00
St  09.00 - 20.00
Čt  09.00 - 20.00
Pá 09.00 - 20.00
víkendy + svátky 13.00 - 20.00
Do Káčka lze přijít kdykoliv, i bez objednání. Nemusíte se ničeho obávat, veškeré služby jsou bezplatné, mohou být i anonymní. Návštěvou se ničemu nezavazujete, můžete se prostě přijít pouze poradit a bude pak jen na Vás, zda dalších možností využijete či nikoliv. Více na www.sananim.cz ( zadat Kontaktní centrum )
Druhá varianta je ambulantní program. Nemusíte mít žádné doporučení od lékaře, stačí pouze přijít na tvz. motivační skupinu ( každé úterý a čtvrtek od 10.30 - 12.00 ) a po té se samostatně rozhodnout či programu využijete nebo ne. Více na www.sananim.cz ( zadat Denní stacionář )
Denní stacionář SANANIM
Janovského 26
Praha 7
tel : 220 803 130, 220 800 041
gsm : 605-212 175
e-mail : stacionar@sananim.cz
kontaktní osoba : PHDr. Preslová Ilona
P.S. zkuste o tom popřemýšlet a spojte se s jedním se zařízením. Rozhodně Vám bude lépe se o potíže, které máte ,,podělit" a rozhodně s využitím odborné pomoci se Vaše šance na úspěšné zvládnutí celé situace mnohonásobně zvýší. Pokud budete mít chuť, můžete opět napsat jak to s Váma vypadá a zda jste kontaktů využil. Nebo jen tak, jak se Vám daří.
Zatím se mějte pěkně a držte se !
S pozdravem Markéta Kordová