Pervitin
Rejka
přítel je asi 4 roky závislý na pervitinu, poznala jsem ho před rokem, po pár měsících mi sám řekl, že bere....velmi ho miluju. Půl roku spolu bydlíme. Přítel samozřejmě tvrdí, že závislý není. Má dobrou práci, slušné přátele, zázemí. Bere nosem a celkem nepravidelně, mívá např. období, kdy bez toho vydrží dva měsíce, ale potom začne být otrávený, náladový, takže si zase sežene, potom v tom třeba 2 dny lítá, lituje, tvrdí, že teď to bylo naposledy a že ten hnus už nechce vidět. A potom se celá situace opakuje, někdy šňupe 2x do měsíce 1-2 denní tah, někdy jednou za měsíc a párkrát to vydržel i ty dva měsíce nebrat. Mě jeho braní vlastně nevadí, ve smyslu, že by mi jím nějak komplikoval život.... je ke mě moc hodnej, narozdíl od toho, co slyším o feťácích, zodpovědnej, spolehlivej, nikdy na mě nebyl agresivní, ani sprostej, i když mu bylo zle, radši zelezl spát.
Chci se zeptat na váš názor. Jendá se už o závislost? Tvrdí, že jednou za čas to potřebuje, jako nakopnutí do života, že se mu pak líp pracuje, všechno lépe stíhá a baví ho to...já drogy nikdy nebrala, tak to nemůžu posoudit ani jak moc si hraje s ohněm.
A ještě bych měla jednu otázku: Je možné, že když je nafetovaný a ta droga je teda stále přítomná ve slinách,že když se například milujeme, nebo líbáme, můžu tímto způsobem ( sliznicemi ) také do sebe dostat malou část drogy? A tím pádem, nepřímo i když v malém množství vlastně užívat? Poslední dobou totiž pozoruju, že po tom, co si to přítel dá a pak v ten den, nebo na druhý den máme spolu styk, jsem pak nějaká živější, veselejší, a pak se mi zničehonic zhorší nálada a sedne na mě takový jakoby smutek. Výkyvy nálad jsem nikdy netrpěla, jsem dost vyrovnaný člověk. Děkuji za odpověď.
PS: Jsem si jistá, že by mi to přítel nikdy do pití nenasypal, je ostře proti tomu, abych to byť jen zkusila, takže sypat do pití mi to určitě nesype.
Ještě jednou děkuji za odpovědi.
Andrea

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
Váš přítel by zřejmě - z toho co píšete - nesplňoval tak úplně kritéria pro závislost. Nicméně je vidět, že potenciál k závislosti u něj je. Přestože se rozhoduje opakovaně s drogou skončit, ta nad ním vždy znovu vyhraje. Na Vaši otázku bych tedy odpověděla, že s ohněm si hraje docela dost, stačilo by např. aby se mu přestalo dařit v práci nebo přestal fungovat Váš vztah a pravděpodobně by sáhl po droze častěji. Z Vašeho popisu mě napadlo, zda si pervitinem "neléčí" nedostatek energie nebo období horší nálady, které by se daly řešit lépe a bezpečněji. Mám na mysli např. slabou dávku antidepresiv, která by mu tato období pomohla překonat. Možná má také nějaké trápení, které ho vede opakovaně k braní drog. Pokud by opravdu chtěl přestat, doporučovala bych zajít k psychiatrovi, který se zabývá závislostí. Jsem si jistá, že by mu pomohl obtížné období překonat, ať už terapií samotnou nebo dočasně třeba léky. Je to rozhodně méně nebezpečné než drogy a hlavně by bylo možné řešit i příčiny a horších období se zbavit zcela.
Co se týče Vaší otázky na přenos účinku drog prostřednictvím tělních tekutin, nemělo by to na Vás mít žádný vliv. Je pravda, že některé látky obsažené v pervitinu se vyskytnou i ve slinách - proto se také dělají i slinné testy na přítomnost drog - účinkovat by na Vás ale rozhodně neměly. Spíš bych se přikláněla k tomu, že na Vás přítel "přenese" část své energie z pervitinu a pak také část své únavy a splínu po tahu.