Otázka
Anna
Pul roku si dávám každý den 10 aspirinu občas až 20 jaký zdravotní nasledky a jak moc nebezpečný to jako snažim se s tim přestat ale nejde to

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
užívání 10 a více tablet aspirinu denně rozhodně není v pořádku. Riskujete poškození jater, ledvin, žaludeční vředy, krvácení zejm. do zažívacího traktu a dalších orgánů. U mladých lidí může dojít k tzv. Reyovu syndromu, což je stav ohrožující život. Seznam rizik je opravdu dlouhý. V zásadě Vám mohu doporučit přečíst si příbalový leták, kde najdete podrobný popis, nebo se podívejte na následující stránky: www.lekarna.cz/aspirin-tbl-20x500mg/. Nenajdete tam nic moc pěkného.
Domnívám se, že sám/sama moc dobře tušíte, že něco není v pořádku. Nejspíš i to je důvod, proč jste se obrátil/a na naši poradnu. Dokonce píšete, že se s užíváním aspirinu v těchto dávkách snažíte přestat, ale nejde to. Tomu rozumím. Přeci jenom to není malá dávka léků, a dokonce ji užíváte už půl roku. Jistě jste k tomu na začátku měl/a pádný důvod. Za ten půl rok jste si na tento rituál zvykl/a, resp. vypěstoval/a návyk. A je jasné, že čím dřív se tohoto návyku zbavíte, tím lépe (odkládání tohoto rozhodnutí pravděpodobně celou situaci jenom zhorší).
Co Vám v tuhle chvíli můžu doporučit? Obraťte se na svého lékaře, nebo vyhledejte jiného odborníka (může to být někdo z lékařů, Váš praktik, psycholog, psychiatr, terapeut, někdo z oblasti závislostí - adiktolog) a promluvte si s ním o tom, co se děje, jak jste se do této situace dostal/a a zkuste vytvořit plán, co dál. Nejspíš nebude stačit říct si "nebudu už to brát" a ani se to všechno nevyřeší hned. Budete muset nejspíš řešit i ten původní důvod, který Vás do téhle šlamastiky přivedl. Ale nebojte, nejste první ani poslední, kdo se do takové situace dostal. A řešení se jistě najde. Teď záleží jen na Vás, kdy se do hledání řešení pustíte.
V tuhle chvíli Vám držím palce a kdybyste potřeboval/a kontakt na někoho, na koho byste se mohl/a obrátit, napište odkud jste, pokusím se někoho v okolí sehnat.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.