smah
mara199322
Co by se stalo,když jsem nezletilý a zjistilo by se o mě že hodněěěě používám perník ? Jaké by byly následky? Pro mě, pro moji matku s otcem ? Mam podezření,děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
omlouvám se Vám za zpoždění odpovědi.
Ptáte se, jaké následky by mělo pro nezletilého uživatele a jeho rodiče, kdyby se přišlo na to, že nezletilý užívá intenzivně pervitin. V dotazu se zmiňujete, že máte podezření. Ale už moc nerozumím tomu, jaký vztah máte k nezletilému, jestli jste jím přímo Vy, nebo někdo z Vašich blízkých (např. sourozenec), jak celá situace vypadá, jak dlouho trvá, co se v tuto chvíli děje apod. I proto bude moje odpověď poněkud obecná.
V případě, že se zjistí, že nezletilý užívá pervitin, či jakékoli jiné návykové látky, záleží na řadě okolností, jak k tomu zjištění dojde, kdo ho udělá a kam ho oznámí. Stejně tak má na celou situaci vliv i to, jak dlouho dotyčný užívá, jakým způsobem, zda měl již v minulosti nějaké problémy, příp. zda se v rodině něco podobného v minulosti řešilo apod.
Většinou k podobným zjištěním dochází ve škole. Škola se z počátku snaží situaci řešit společně s rodiči, z počátku formou domluvy, doporučením navštívit výchovného poradce a následně nějaké vhodné zařízení. V případě, že je situace závažnější (dotyčný užívá intenzivně, vypadá, že je ohrožen na svém životě a zdraví), může být k situaci přizván zdravotní personál, sociální pracovnice s odboru péče o dítě, případně i policie. To, co v takové situaci zpravidla následuje, jsou rozhovory se sociální pracovnicí, dále s policií. Může dojít k tomu, že nezletilý, je na základě předběžného opatření soudu poslán na několika měsíční pobyt v diagnostickém ústavu, kde se snaží odhalit, co se to vlastně v rodině a s nezletilým děje, že užívá drogy. Podle toho, jak situaci ústav vyhodnotí, navrhne další řešení. Může to být doporučení někam pravidelně docházet - a to jak pro rodiče, tak pro dítě. Většinou soud navrhne dohled kurátora pro mládež apod. Ale také může dojít k tomu, že je nezletilý umístěn do výchovného nebo léčebného zařízení, kde se musí podrobit režimu, resp. léčbě.
V celém případu bude hrát roli celá řada proměnných a tak těžko říct, jak se bude Vaše situace dále vyvíjet. Ať už je to jakkoli, mohu Vám doporučit obrátit se s celým problémem na odborníky. Většinou neuškodí, když se člověk s problémem svěří, zorientuje se v něm, uleví si od pocitu, že je na vše sám a seznámí se s možnými řešeními. Kdybyste měl/a o nějaký kontakt zájem, napište (v Brně funguje zařízení Podané ruce, máte-li chuť, podívejte se na jejich stránky www.podaneruce.cz, případně je kontaktujte telefonicky).
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.