Notoricke klamarstvo
santerka
Dobry den,
chcela by som sa opytat...moj priatel ma 35 rokov, liecil sa z drogovej zavislosti - kokain, je uz dlhsiu dobu cisty, co sa tyka drog, avsak zrecidivoval alkohol. Neviem co s tym mam robit. Navyse je notoricky klamar, ktory sa nevie zmierit so svojim neuspechom, preto si vymysla jednu loz za druhou o tom, aky je on uspesny bohaty, koho vsetkeho pozna a podobne. Neviem co mam robit s tym, aby si sam uznal, ze ma problem a neviem ho donutit aby mi to vsetko vyrozpraval. Skor chodieval na skupiny, potom dlhsiu dobu nebol a v pondelok bol znova, neviem co s tym mam robit, viem ze vo vnutri sa velmi trapi a chcem mu pomoct.
Dakujem za radu a odpoved.
S pozdravom Z.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
bohužel se často stává, že po úspěšné léčbě závislosti na nelegálních drogách zrelapsují lidé na alkoholu, protože jeho nebezpečí oni i ostatní lidé v okolí podceňují. Není nic lehkého připustit si, že nemůžete opravdu ani pít. A sebeklam je úporná snaha, jak sám sebe ochránit. Myslím, že přítel udělal velký krok, když šel znovu na skupinu. Tím si připustil, že něco není v pořádku. I když Vám to možná ještě připustit nedokáže, zřejmě by to pro něj byla ještě bolavější prohra. Zkuste ho tedy zatím podporovat v kontaktu se skupinou a s terapeutem a nechtít po něm, aby celou situaci rozebíral ještě s Vámi. Samozřejmě se Vás to ale velmi týká a měla byste mu říct, co ještě jste schopná snést a co už ne. Vy mu ale nemůžete dělat terapeuta, proto to raději nechte na někom zvenčí. Pokud by to bylo možné, dohodněte si společně nějaké sezení, ať si situaci vyjasníte a zjistíte, jaká pomoc z Vaší strany by teď byla nejúčinější.