Subutex
Karin
Dobrý den, již několik let užívám Subutex iv. 2,5mg denně a to z černého trhu. Mám skvělou práci, rodinu (syna) a mnoho koníčků. O mé závislosti nikdo neví. Ráda bych našla v okolí odbornou pomoc - lékaře, který by mi pomohl úplně vysadit. Jsem z toho psychicky vyčerpaná a trápím se tím, kolikrát nemůžu ani spát, mám strach z dalšího užívání iv. jsem na to sama.
Dále se obávám, jestli mou závislost nebude lékař někde hlásit, jak jsem psala mám syna (8let) a tak jediné co mě napadá, že by mi ho vzali - což bych nepřežila. Jsem normální matka, až někdy moc pečující, vše u nás funguje.
Moc si přeji vysadit, má závislost mě dost omezuje a ubírá mi život a štěstí - tak to cítim a tak to i v realitě je.
Ještě by mě zajímalo, jak dlouho může takové vysazení z 2,5mg denně trvat.
Slyšela jsem o Naltrexonu, který by mi mohl pomoci, ovšem nejsem si jistá, jestli je i pro drogově závislé.
Prosím Vás tedy o doporučení nějakého odborníka v ústeckém kraji, který by mi mohl pomoci.
Předem děkuji a přeji pěkný den.
Karin

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za pozdní odpověď. Myslím, že jste učinila velice rozumné rozhodnutí, a to obrátit se na odbornou pomoc. Co se týče naltrexonu, patrně máte na mysli spíš "naloxon". Ten je součástí léku Suboxone, který obsahuje účinnou látku buprenorfin (stejně jako Subutex) a naloxon. Suboxone byl vyvinutý právě proto, že Subutex byl uživateli často zneužíván injekčně. Přítomnost naloxonu totiž způsobí to, že se při injekčním podání Suboxonu dostaví nepříjemné příznaky. Ty se ovšem neobjeví při správném užití léku - tedy sublingválním (pod jazyk).
Počítám, že pokud máte Subutex z černého trhu, že je to poměrně nákladná záležitost. Navíc i. v. užívání předpokládá nákup injekčního náčiní (pokud tedy nechodíte vyměňovat injekční stříkačky do kontaktního centra pro uživatele drog, což při vaší snaze závislost před okolím utajit nepředpokládám). S tím, že injekční užívání je samozřejmě nejrizikovější způsob, jak drogy brát. I když jej s nikým nesdílíte (a vyhnete se nákaze infekčními chorobami), můžete si přivodit řadu jiných zdravotních potíží. Myslím, že legální užívání Suboxonu a postupné snižování dávek by pro Vás bylo asi nejlepší řešení. Suboxone je částečně hrazený zdravotní pojišťovnou, pokud ho předepíše lékař-psychiatr v rámci substituční léčby (měsíční náklady jsou pak cca 1000 Kč) a navíc by Vám odpadly náklady a veškerá rizika spojená s intravenózní aplikací.
Viz informace na http://www.drogy-info.cz/index.php/info/press_centrum/substitucni_pripravek_suboxone_je_od_1_unora_2010_castecne_hrazen_zdravotnimi_pojistovnami
Asi by bylo nejlepší se obrátit na specializované pracoviště substituční léčby, které je v Ústí n. L. (kontakt viz níže), případně na kontaktní centrum pro uživatele drog (tam vám sice nepředepíšou Suboxone, ale mohou Vám poradit, pomoci léčbu zprostředkovat a jejich služeb lze využít i anonymně). Kontakty na kontaktní centra v ústeckém regionu najdete na http://www.drogy-info.cz/index.php/map/?region_id=13. Co se týče Vašich obav ohledně syna, tak se obáváte zbytečně. Pokud vyhledáte lékaře, jsou informace chráněné lékařským tajemstvím (více info např. na http://www.ferovanemocnice.cz/lekarske-tajemstvi-31/lekarske-tajemstvi-84.html), s tím, že lékař není vázán povinnou mlčenlivostí pouze ve speciálních případech - např. pokud to stanoví trestní zákon v § 368 - neoznámení trestného činu. Pod tento § ovšem samotné užívání drog nepatří, to jako takové není trestné (viz http://business.center.cz/business/pravo/zakony/trestni-zakonik/cast2h10d8.aspx).
Držím moc palce, určitě pomoc vyhledejte co nejdříve. Pokud byste něco dalšího potřebovala, neváhejte se na nás obrátit.
Ústí nad Labem, Ordinace AT při Masarykově nemocnici - psychiatrická ambulance
Substituční léčba
Sociální péče 3316/12A, Ústí nad Labem, 401 13
telefon: 475683133
MUDr. Judita Jansová
http://www.mnul.cz