Těhotenstí
Leani
Dobrý den, potřebovala bych poradit. Je mi 23 let a už asi 2 roky lítám v drogách. Mám přítele, který taky lítá v kokainu. Boužel je i dost silný alkoholik a agresivní povahy, takže od něj taky někdy pár zchytám. Ale teď se to zkomplikovalo, protože jsem s ním otěhotněla. Jsem asi ve druhým měsíci. Nevím co mám dělat, ale to miminko si chci nechat. Pomoste mi prosím! Děkuji.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Jsem ráda, že jste napsala, protože to je opravdu náročná situace. Jen ji asi takhle po internetu nevyřešíme. Je samozřejmě pouze na Vás, jak se k těhotenství postavíte, ale pokud jste rozhodnutá si dítě nechat, tak máte před sebou řadu náročných úkolů a otázek k zdopovězení. V prvné řadě by bylo asi na místě uvažovat o tom, jak naložit se závislostí na drogách - užívání kokainu i jiných drog včetně alkoholu je v těhotenství pro plod dosti rizikové. Také pro Vás, ve smyslu toho, že pokud pojedete v drogách dál, tak nebudete patrně úplně schopná se pak o dítě postarat, užívání drog a péče o dítě a jeho výchova se moc neslučují. Hrozí tu také riziko, že by Vám pak dítě mohli odebrat. Další věc je vztah s přítelem, který dle Vašeho popisu nevypadá jako perspektivní partner ani fungující otec. Nevím, zda o Vašem těhotenství ví, jak se k tomu staví, jak Vy vnímáte vztah s ním, zda v něm chcete setrvat...
Myslím, že by bylo ideální, kdybyste v tuhle chvíli měla nějakou odbornou pomoc - jednak specializovanou lékařskou péči týkající se těhotenství a jednak terapeutickou podporu, abyste zvládla se vypořádat se závislostí na drogách, se vztahem s partnerem a také abyste si naplánovala svůj život do budoucna s ohledem na dítě (bydlení, finanční zajištění, pomoc Vaší rodiny a podobně) a byla mu schopná vytvořit odpovídající zázemí.
Nevím, odkud jste, abych Vám mohla doporučit konkrétní zařízení, kam se obrátit. Pokud jste z Prahy, specializované pracoviště pro těhotné-závislé na drogách funguje pod gynekologicko-porodnickou klinikou FN Motol pod vedením MUDr. Tomáše Bindera. Specializované terapeutické služby pro těhotné a matky s dětmi, které mají problémy s drogami, nabízí jednak ambulantní léčebné zařízení Denní stacionář o. s. SANANIM (PhDr. Ilona Preslová) nebo Centrum pro rodinu o. p. s. DROP IN. Existuje také Terapeutická komunita Karlov, kde probíhá dlouhodobá pobytová léčba pro matky s dětmi (děti mohou být s matkou v léčebném zařízení), kam mohou nastoupit klientky, které jsou těhotné (a porodit v průběhu léčby) nebo matky s malými dětmi - výhodou je, že léčbu mohou absolvovat i s dítětem a nedochází k odloučení a dalším komplikacím.
Takže - rozmyslete si, jak si to představujete Vy, zda byste chtěla některých z těchto služeb využít a napiště mi, odkud jste a domluvíme se konkrétně. Dávejte na sebe pozor a pokuste se v současnosti kokain nebrat... pokud nechcete ohrozit miminko, tak buďte opatrná.