statistika závislostí
dadula
Dobrý den, chtěla bych Vás požádat touto cestou, zda by jste mi vyšly vstříc a podělily se o statistiku závislostí tvrdých a měkkých drog(legálních i nelegálních) za posledních 8 let, ze které bych ráda čerpala a využila jí k popisu praktické části mé bakalářské práce „Závislosti jako sociálně-psychologický jev společnosti.“ Zajímám se o věkovou kategorii teenagerů 12-15 let (6.- 9. tříd) a chtěla bych mít podložená čísla, ke kterým nemám přístup jako laik. Čerpám i z Vaší Monografie Drogy, otázky a odpovědi a dočetla jsem se, že jste historicky první poradna, která pokud se nemýlím funguje od roku 2002. Zaměřuji se na prevenci a provedla jsem průzkum na třech ZŠ. Ráda bych proto porovnala výsledky, ke kterým i já při zpracování statistiky dospěji.
Se srdečným pozdravem V.D.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Drogová poradna patří pod občanské sdružení SANANIM, které se zabývá prevencí a léčbou drogové závislosti. Statistiky, které zpracováváme, se týkají pouze činnosti sdružení. Co se týče statistik užívání drog v celé ČR, tak by bylo nejlepší čerpat z dat Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti (Úřad vlády ČR). Středisko vydává každoročně Zprávu o situaci ve věcech drog v ČR, kde potřebné informace naleznete (patrně Vás budou zajímat data z celopopulačních průzkumů a odhady počtu problémových uživatelů drog a asi i kapitoly týkající se primární prevence). Kniha, kterou zmiňujete, byla vydána v rámci publikační činnosti Národního monitorovacího střediska (NMS) K údajům a zprávám se dostanete i Vy, jsou veřejně přístupné na webu NMS na www.drogy-info.cz v sekci Publikace - Výroční zprávy (a jsou zdarma ke stažení). Naleznete tam i další publikace, které by Vás mohly zajímat (např. o primární prevenci). Jen chci upozornit, že problematika drog je natolik komplexní záležitost, že v rámci výročních zpráv nejde o nějakých pár údajů, ale komplexní a obsáhlý text s množstvím dat z výzkumů. Tak přeji hodně štěstí.