podezření na drogy
Verka
Mám silné podezření na užívání drog u 24 letého syna a nevím jak to řešit, když se k tomu sám nepřizná a nebude se chtít léčit.Může to trvat již dlouho, protože s námi trvale nebydlí(má zaměstnání v jiném kraji a doma bývá o víkendech a dovolených),a to neustále od večera do ranních hodin chodí někam s partou kamarádů.Má při slušném platu kolem 20.000,-velkou spotřebu peněz, bere si půjčky a špatně je splácí.Má změny chování,potí se a dají se vypozorovat i další příznaky,které mohou ukazovat i na jinou závislost,ale bohužel toto je pravděpodobnější.Nechci aby se ničil a celou rodinu též.Mám použít drogový test a budu ho umět dobře vyhodnotit? děkuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
co se týče orientačního testu na přítomnost drog, tak jeho použití je velmi snadné (je podobný testu gravidity), vyhodnocení je také snadné a vše je popsáno v příbalovém letáku.
Je ale otázkou, zda to Vaši situaci vyřeší. Myslím, že nikoliv. S největší pravděpodobností dospělého syna naštvete a dál se s Vámi na toto téma nebude více bavit...Také si neumím moc dobře představit, jak dospělou osobu, budete nutit aby spolupracovala, pokud chtít nebude. I kdyby byl ochoten si nechat test provést, stejně Vám to neřekne více, než-li to, zda byla v posledním období užita nebo neužita nějaká konkrétní látka. Nic více Vám to nevypoví. Nedozvíte se nic o celkové situaci, o tom s kým se stýká, v jaké míře drogy užívá ( pokud by to test potvrdil ) a další jiné důležité záležitosti, které s tím souvisí.
Umím si představit, jak jste z toho zoufalá a hledáte řešení, to je naprosto pochopitelné. Doporučila bych Vám, dříve než začnete tuto situaci řešit přímo se synem, využít odborného poradenství v nějaké poradně pro rodiče nebo v kontaktním centru a probrat celkovou situace více a podrobněji. V osobním kontaktu máte mnohem větší prostor získat veškeré informace a poradit se, jak nejvhodněji postupovat dále. Je třeba syna motivovat k nějaké pozitivní změně. Komunikace je teď v tuto chvíli jediný nástroj, který máte. Také si v této nelehké situaci určitě zasloužíte podporu, kterou byste tím, že se obrátíte na odbornou pomoc, mohla získat.
Nebojte se poradenských služeb pro blízké osoby využít, plno rodičů jich využívá a navíc jsou to služby bezplatné, nezávazné a mohou být i anonymní. Pokud budete mít zájem o kontakt na zařízení u Vás, napište a uveďte města, která jsou Vám dobře dostupná. Velmi rádi Vám vhodné zařízení doporučíme. Popřemýšlejte o tom.
Zatím se mějte pěkně a pokud budete mít zájem o kontakt, tak znova napište.
S pozdravem M.K.