drogy/těhotenství
JaneJ
Dobrý den,
pokud s partnerem užíváme 1x týdně kokain (cca již 2 roky) a do budoucna bychom si chtěli pořídit miminko, jak máme jednat?
1)Když nyní skončíme s drogou, kdy se nejdřív můžeme o dítě pokoušet? Je nějaká doba, po kterou se tělo čistí, aby nedošlo k ohrožení plodu a aby dítě nemělo do budoucna problémy?
2)Když žena není uživatelka drog a její partner ano, může to mít vliv na dítě? (Před otěhotněním a i v průběhu těhotenství, pokud mají partneři nechráněný styk?)
Díky moc za odpověď

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Pokud přejdu přímo k Vašim otázkám, tak
ad 1) Kokain (resp. jeho metabolity) jsou v organismu detekovatelné poměrně krátce, v řádu dní. Otázkou je, zda se Vám po 2 letech skutečně podaří jen tak změnit life style a skutečně přestat, i když berete 1x týdně a nikoli denně. Celkem bych doporučila, abyste abstinovali aspoň několik měsíců, ani ne tak proto, že by v těle zůstávaly nějaké látky ohrožující nenarozené dítě, jako proto, abyste si byli jistí, že jste schopní to bez kokainu zvládnout a že jste připravení na to, abyste měli dítě. Je celkem dobré mít na paměti, že zplodit potomka není zas až takový problém, mnohokrát vyšší nároky vyžaduje pak péče o dítě a výchova. Myslím, že by bylo fajn, aby rodiče neměli tendenci se odreagovávat lajnou kokainu - to se s rodičovstvím moc neslučuje. Pokud by se Vám přestat nedařilo, tak by bylo fajn vyhledat nějakou terapeutickou podporu, která by Vám s abstinencí a s nastavením nového životního stylu pomohla. Pokud byste otěhotněla a s kokainem nepřestala (což nepředpokládám, ale stát se taky může) tak užíváním kokainu v těhotenství byste mohla vývoj dítěte ohrozit, kokain také výrazně zvyšuje riziko potratu.
ad 2) pokud žena drogy nebere a partner ano, tak rizikem není vliv na nenarozené dítě v těhotenství, ale potíže budou spíš jinde. Jednak může nastat problém s otěhotněním (užívání drog může způsobit sníženou schopnost reprodukce) a jednak mám pocit, že rodičovství se s užíváním drog moc neslučuje. Takže je pak otázkou, nakolik partner užívající drogy, bude skutečně v těhotenství a po porodu partnerce oporou a pro dítě stabilním a spolehlivým otcem a pozitivní vzor...
Zvažte, jak jste na tom s tou motivací k tomu nechat kokain za zády úplně a vydat se v životě novým směrem, což těhotenství a mateřství rozhodně je. Pokud nemáte pocit, že byste se chtěla nynějšího life stylu ještě vzdát, tak bych asi rozhodnutí ohledně dítěte radši odložila.
No, když byste si chtěla o tom popovídat víc, tak znovu napište.