rada
Jan
Dobrý den,
mám dotaz. Jsem student voš caritas a píšu v součeasné době komparaci substituční léčby závislosti na opioidech v čr a ve švýcarsku. U obou zemí je potřěba věnovat nějaký čas i historii zneužívání opioidů a prostředkům jejich léčby. Ale nastává problém se zdroji, hlavně tedy se zdroji zminujícími se o situaci v československu. Zajímají mě hlavně osmdesátá léta. Obracím se na vás s prosbou o pomoc, jestli nemáte s nějakou literaturou, či s odkazy zkušenost. Co se třeba používalo k substituci(slyšel jsem o diolanu), jaká byla drogová scéna co se týče opiátů... jaká byla drogová politika.
Moc byste mi s tím pomohli. Omlouvám se, že nekladu dotaz, od kterých tady tahle poradna je, ale jsem už fakt trochu zoufalý. Děkuju předem za odpověd

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Co se týče historie užívání drog a léčby před r. 1989, tak jste v úplně jiné kapitole... Do r. 1989 se do tehdejšího ČSSR nedostal heroin ani jiné drogy, černý trh neexistoval, uživatelé drog byly jen roztříštěné a izolované komunity vyrábějící si drogy podomácku sami, v podstatě neexistovala ani léčba drogové závislosti a už vůbec ne drogová politika. Pokud se někdo už vůbec zabýval problematickou závislosti, tak se jednalo o alkoholovou závislost (např. doc. Jaroslav Skála), jedinou výjimkou bylo Středisko drogových závislostí v Praze. Mějte na paměti, že do r. 1989 tu panoval totalitní režim. Z opiátů se zneužíval snad jen podomácku vyráběný "braun" (hydrocodon, vyráběný z léků s obsahem kodeinu, ve formě tekutiny určené pouze k injekčnímu užití), když pominu zneužívání léků s obsahem opiátů jako takových. Substituční léčba byla v té době sci-fi. Pokud se jako substituční látka něco použivalo, tak v podstatě svépomocí. Na začátku 90. let došlo k "drogovému boomu" po otevření hranic. Dostal se sem mimo jiné i heroin a také informace o substituční léčbě. První pokus s oficiální substituční léčbou byl skutečně s "diolanem", ale to bylo až v 90. letech. Následně vznikl pod hlavičkou DROP INu první metadonové substituční centrum. V r. 2000 byly vydány první Standardy substituční léčby (Ministerstvo zdravotnictví). Nevím, z jakých pramenů jste čerpal, že jste se k podobným informacím nedostal... myslím, že by bylo záhodno se podívat odborné literatuře více na zoubek.
Doporučuji především knihu Zábranský T.: Racionální protidrogová politika, Kalina, K.: Drogy a drogové závislosti - mezioborový přístup (druhá z knih zdarma ke stažení na www.drogy-info.cz v sekci publikace / monografie. Najdete tam i další informace o substituční léčbě v ČR i ve světě).
A pokud byste si přál opravdu detailní informace, tak můžete oslovit přímo někoho z odborníků, kteří se na rozvoji substituční léčby v ČR podíleli (především MUDr. Jiří Presl, který pracoval ještě před r. 1989 ve výše zmíněném Středisku drogových závislostí, je to zakladatel DROP INu a v podstatě zakladatel substituční léčby v ČR, kontakt na www.dropin.cz).