Marihuana
Tomas
Dobrý den,potřeboval bych poradit.S mariuhanou jsem přišel poprvní do styku asi ve 12 letech.Od te doby jsem konopi kouřil jenom s kamarady.Asi ve 14 jsem měl nějaké rodiné problémy,takže jsem musel přejít k druhému rodiči a taky na jinou školu.Docela my to dělalo problémy si zvyknout.Nakonec to skončilo tak,že kromě školy jsem nechodil vůbec nikam,celé dny jsem seděl u počítače a několikrát za den kouřil trávu.Díky tomu že kamarád byl dealer tak jsem měl co kouřit pořád.Takhle mi to vydrželo 2 roky,tět je mi 16.Dalo by se říct že od 14 jsem kouřil každý den,celé ty dva roky.Ke konci letošního školního roku(před velkými prázdninami),jsem už sám začal uvažovat že přestanu kouřit,musím říct že v polovině prázdnin jsem i přestal.Ale mám velké problémy s chováním.Rozhodně ne s kázní,ale v běžném životě.V hodinách ve škole se nedokáži soustředit,dělá mi problémi byt mezy lidmi,cítím se nejistý,až by se dalo říct že má strach z lidí.Nedokážu se bavit,vtipkovat prostě nic.I když někoho potkám nevím o čem se sním bavit.Například my dělá velký problém sedět s někým ve vlaku nebo v tramvaji,nejradši bych byl jenom doma a nikam nechodil.Nejhorší že mi nikdo z blízkých nedokáže pomoct,nikdo neví co prožívám. Tohle vlastně byl důvod proč jsem přestal užívat mariuhanu,ke konci my dělalo problémy zajít i do supermarketu.Dřív jsem takoví nebýval,kdekoliv jsem byl(tábor,školy),vždy jsem měl spoustu kamarádů,dokázal jsem se bavit.I ty vstahy s rodinou byli uplně jiné.Třeba v 9 jsem už chodíval se sestřenkou po disco atd..Tět bych si na žádnou diskotéku netroufl,ani chodit s nějakou holkou.A to sem se už ve 4 třídě poprvní líbal.Doufal jsem že když přestanu kouřit,tak že to zmizí ale nekouřím už měsíc a zdá se mi že je to pořád stejné.Dřív sem si to tak neuvědomoval protože sem seděl jenom doma.Ale tento rok jsem šel na střední do Brna,takže jsem na intru.A dělá mi to tu problémy. Prosím vás,co jse to semnou dejě? Je to trvalé? Dá se stím nějak bojovat? Co bych měl dělat? Nevím na koho jiného se obrátit.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
stavy, které popisujete, se u dlouhodobých kuřáků marihuany někdy objevují. Jde většinou o nějakou formu úzkostí, fobií. Měsíc je po dvouletém denodenním kouření krátká doba, aby se vše spravilo, i když chápu, že pokud Vám není dobře, je to doba dlouhá až moc. V takových případech bývá velkou pomocí psychoterapie, na začátku nejlépe individuální. Možná máte na intru nějakého psychologa, který Vám bude sympatický a se kterým byste si o svých stavech mohl promluvit. Nebo Vám tam alespoň dají kontakt. Případně se můžete obrátit na některé z ambulantních zařízení, které se zabývají závislostmi. Je třeba, abyste měl někoho, s kým si o svých stavech budete moci opakovaně a v klidu promluvit. Nečekejte rychlé řešení, je potřeba trpělivost, než se psychika vrátí do normálu. Pokud to ale budete řešit, jistě nepůjde o nic trvalého. Pokud byste nevěděl, kam se obrátit, v Brně funguje např. ordinace MUDr. Marka, který je zkušeným terapeutem právě pro závislosti a s tím spojené potíže (Hapalova 22, Brno-Řečkovice, tel.541 226 070). Určitě se nespokojte s tím, že problémy zmizí, je mnohem lepší je aktivně řešit.