Bezradnost
Kateřina
Jsem více jak 2 roky rozvedená s manželem alkoholikem.Byl to hodný člověk, ale když si měl vybrat jestli rodina nebo alkohol. Vybral si alkohol. Od rozvodu již nedělá nic jiného, než pije a spí. Má velké zdravotní problémy, např. prodělal plicní embolii.I když jsem rozvedená není mi lhostejný jeho osud i s ohledem na to, jak se kvůli tomu trápí děti.Vždy dětem alespoň zavolal, většinou hlavně proto, aby z nich vytáhl nějaké peníze. Léčebnu odmítal, nikdy by tam dobrovolně nenastoupil.Proč píšu. Poslední měsíc přestal telefonovat (předtím volal velmi často). Telefon má vypnutý. Psala jsem mu sms, abych věděla, jestli si ho alespoň zapíná. Zapínal, ale nereagoval.Poslední 3 dny už telefon nezapnul. Tuším, že zemřel, mám hroznou úzkost a nevím, co mám dělat. Jsme rozvedeni, nemohu vzít zámečníka, aby vyvrtal zámek. Přemýšlela jsem, že zavolám policii, ale co když tam bude sedět a popíjet? Když by to byla ta druhá varianta bylo by to lepší, ale i když bude živý, je to jen otázka času, kdy se upije. Je nějaká možnost, jak nařídit ústavní léčbu? Prosím Vás pomozte mi, nebo sama skončím v Bohnicích. Vůbec nevím, co mám dělat. Chystám se zítra něco udělat, ale když ho tam najdu mrtvého, jak to mám říct dětem?Jak se říká dětem, že jejich táta se upil k smrti?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
omlouvám se, že odpovídáme na Váš dotaz s několikadenním zpožděním. Zřejmě už víte, jak na tom Váš bývalý manžel je, co se s ním stalo. Doufám, že se nevyplnily Vaše nejtemnější představy. V každém případě jsou Vaše ohledy na děti úplně pochopitelné. Jak jim budete sdělovat, co se s jejich otcem děje, záleží nejvíc na jejich věku. Pokud už jsou dospívající nebo skoro dospělí, je nejvhodnější bavit se s nimi otevřeně. Odpovědět na všechny jejich otázky. Odpovědi by měly dostat i mladší děti, ale vždy přizpůsobené jejich věku. Těžká situace je to ale i pro Vás. Proto by možná bylo dobré najít  pro sebe na přechodnou dobu nějakou odbornou pomoc, psychologa, který by Vás vyslechl a probral s Vámi možnosti, co dělat dál. Pokud byste potřebovala nějaký kontakt nebo se chtěla podělit o aktuální události, určitě napište. Přeji hodně sil, ať celou složitou situaci zvládnete!