Jak pomoci závislému synovi.
honza
Prosím o kontakt na zkušeného psychiatra. Můj syn (36 let) je již mnoho let závislý. Nejdříve na kokajnu, byl bohatý podnikatel a nyní na pervitinu. Žije s dívkou , která je také závislá. Přišel o všechny peníze, byt atd. Vloni měl vážnou psychózu a nechal se přemluvit na léčebnu. Bohužel se dostal do Bílé Vody, kde ho nechali dva měsíce na psychiatrickém odd.On sám moc nespolupracoval a ani jejich zájem nebyl velký. Nezajímala je jeho minulost ani součastnost. Nikdo s ním individuálně nepracoval. Byla jsem moc zklamná. Pak odešel na reverz. Chtěl jinam. Bohužel musel čekat na další léčebnu a spadl do toho znovu.
Domnívám se ( a v léčebně to nevyvrátili), že má i psychiatrickou diagnózu. Je to začarovaný kruh jak pomoci nemocnému, když neví že je nemocný. Vše je mnohem komplikovanější a tak bych moc potřebovala někoho, kdo by mi řekl jak se k němu mám chovat a rozebral to se mnou. Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že jste v obtížné situaci a že byste ráda synovi pomohla. Rozumím také Vašemu zklamání, které se týká synova pobytu v léčebně, bohužel ale není neobvyklé, že ve velkých léčebnách není kapacita se věnovat individuálně každému pacientovi tak, jak by potřeboval. Zvlášť pokud se jedná o někoho s většími nároky na péči - píšete, že synovi je 36 let, byla to patrně jeho první léčba, byl po psychotické epizodě a zřejmě je u něj ještě nějaká další diagnóza kromě závislosti. V Bílé Vodě funguje i terapeutická komunita (což jsou zařízení, kde je klientů méně, cca 10-15, léčba je dlouhodobá, hodně zaměřená na psychoterapeutickou práci), to by byla pro Vašeho syna asi lepší varianta. Ale nevím, zda o tom vůbec uvažoval, o takovém typu léčby, zda by ho do TK vzali (nevím, jaké mají konkrétně v TK Bílá Voda podmínky pro vstup...). Napadá mě, že vhodnou alternativou by mohla být TK Němčice (o. s. SANANIM), kde se specializují spíše na starší klienty a často pracují i s lidmi s duálními diagnózami. Tato komunita funguje už od r. 1990. Více info najdete na www.sananim.cz. Píšete, že byste potřebovala v tomto ohledu konzultaci s odborníkem, abyste získala potřebné informace a podporu. To je myslím velice rozumné a jistě bychom Vám byli schopni někoho doporučit, na koho byste se mohla obrátit, jen mi musíte napsat, odkud jste. Existují i zařízení, která se specializují na poradenství pro rodinné příslušníky a blízké závislých, pokud by takové zařízení ve Vašem regionu nebylo, pokusím se Vám najít někoho vhodného z kolegů.
Zatím držím palce a přeji hodně štěstí.