psychicke poruchy z uzivani drog
Ada
Dobrý den, šest let jsem kouřila marihuanu a čtyři roky brala tvrdé drogy, nejdříve to začalo extází a LSD a poté nastoupila éra pervitinu. Už přes rok a půl úspěšně abstinuji, ovšem moc se nelepší můj psychický stav co se týče paranoii a depresivních stavů. Chtěla jsem vědět, jestli mohou být tyto problémy i trvalé, nebo jestli se toho někdy zbavím. Předtím, než jsem začala brát, jsem takové problémy nikdy neměla. Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Především Vám gratuluji k roku a půl abstinence. Bojovat s těmi psychickými problémy musí být náročné a myslím, že by bylo fajn, pokud byste vyhledala nějakou odbornou pomoc. Řada věcí se spontánně upraví, jakmile delší dobu abstinujete, většinou se to týká právě těch paranoidních stavů. Ale pokud se to nelepší ani po roce a půl, tak není pravděpodobné, že by se to do budoucna samo od sebe zlepšilo. On to totiž ani nemusí být, zvláště v případě těch depresivních nálad, důsledek užívání drog, ale stav, který mohl existovat už před Vaším užíváním drog, těmi drogami byl překrytý a teď to teprve vyhřezlo na povrch, když drogy neberete. Takže ono pak těžko hodnotit takto přes internet, co je příčinou toho, že se necítíte dobře, zda to přejde nebo nepřejde samo... Nepíšete, zda jste prošla nějakým typem léčby nebo zda se podařilo abstinovat bez léčby a zda jste už někdy ty své potíže s někým konzultovala, případně s jakým výsledkem. Leckdy stačí, když má člověk nějakou krátkodobou psychoterapeutickou podporu a stav se může výrazně zlepšit, někdy je potřeba psychiatrická pomoc a nějaká medikace (což ovšem neznamená hospitalizaci a kvanta tlumivých léků, ale třeba ambulantní psychiatrickou pomoc a moderní nenávyková antidepresiva, takže váš běžný život vůbec není nijak ohrožený). To, co by pro Vás bylo nejlepší, by ale měl zhodnotit někdo z odborníků osobně, přes internet se moc diagnostikovat nedá. Zkuste mi napsat o sobě víc informací (kolik je Vám let, jestli máte nějakou zkušenost s léčbou z drog nebo jinou odbornou pomocí) včetně toho, odkud jste. Mohla bych Vám pak doporučit někoho z kolegů, kam byste se mohla obrátit a kdo by Vám mohl pomoci. Zatím přeji hodně štěstí.