Anička
JD
Mám ve své blízkosti 17 letou narkomanku,která pravidelně užívá pervitin,marihuanu a alkohol. Ráda bych jí pomohla,ale vím, že přemluvit nebo přesvědčit narkomana k léčbě je nejspíš
dost těžké ne-li nemožné.Můžete mi prosím
napsat co v takovém případě můžu vůbec dělat a jak můžu pomoci?Děvče je pěkné inteligentní a nešťastné - pravděpodobně má psychické potíže již od dětství - vzhledem k přísné výchově a ztrátě otce v útlém věku.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
je pochopitelné, že byste zmiňované slečně ráda pomohla a že vám není příjemné vidět, že přesto že je inteligentní a šikovná, její život se neubírá úplně dobrým směrem. Bohužel nepíšete, v jak blízkém vztahu jste. Zda se jedná o vaši příbuznou či jen známou, jestli sdílíte domácnost nebo se vídáte pouze příležitostně.
V každém případě, bez ohledu na příčiny vzniku závislosti, je nejdůležitější, jak aktuálně na svou situaci nahlíží ten, kdo drogy užívá. Zda to vnímá jako problém, se kterým si neví rady a nějakou formu pomoci by uvítal a nebo naopak má dojem, že je všechno v pořádku a jeho okolí si jen dělá zbytečné starosti.
Pokud byste měla zájem si o problému a o tom, jak se v něm můžete optimálně angažovat, promluvit osobně, můžete vyhledat některou z poraden, které poskytují pomoc a podporu rodinám a blízkým závislých. Případně znovu napište a uveďte region, můžeme vám vhodné zařízení doporučit.
Hodně štěstí.