pervitin
Míla
Dobrý večer, musím se na Vás obrátit. Můj příběh je asi následující. Potkala jsem kluka. Přiznal se mi, že byl závislej na pervitinu, že si ho i vyráběl a prodával a že byl dva roky ve vězení a tam i na léčení. Všechno jsem to brala jako hloupou zkušenost s drogou a blbou minulost, na kterou se nebudu ohlížet. Já ho znám 3 měsíce, co ho pustili to je tak půl roku. Od toho co ho pustili z vězení, tak se jednou neobjevil týden doma, se vším se přiznal, že fetoval a byl plně rozhodnut, že to tak dál nechce (to jsem ho ještě neznala). Má prima rodiče, kteří ho plně podporovali, jak před, během vězení, tak i teď. Já s ním byla spokojená, choval se ke mě moc krásně i ke svým rodičům. Dojižděli jsme za sebou, trávili spolu pár celých dnů a tak. Měl i práci. Ale za ty 3 měsíce se mi stalo, že se mi dvakrát neozval. Když to bylo první víkend, tak jsem mu věřila historku, že byl u kamaráda a vybil se mu telefon, ale druhý víkend jsem ho už podezírala,ale pořád tvrdil že nic. No a nejhorší je, že se to teď stalo potřetí a to už mu vážně nevěřím.Ještě když si čtu tady zkušenosti lidí s pervitinem, jak se do toho rychle vlítne a tak. Teď to není víkend, ale už týden, co se neozval mě ani svým rodičům, ani nechodí do práce. Dávám si za vinu, že během třetího zmizení, když měl ještě zaplej telefon jsem mu napsala dosti ošklivou zprávu, ohledně toho, jak mu nevěřím a tak, proto si myslím, že už to trvá týden a nic. Taky si s jeho mamkou myslíme, že se bojí vrátit domů, protože týden nebyl v práci a v práci pracuje se svou mamkou. Ale proč píšu je to, že se bojím a nevím jak se zachovat až si třeba uvědomí, že někoho má a zavolá a bude prosit o odpuštění a tak. Ale já vím, že já nejsem člověk, kterej chce žít v nejistotě a čekat, kdy se zas neozve a tak. Ale nevím, jak reagovat až se ozve, jestli se ozve a v tom se na Vás chci obrátit. Jestli rovnou říct svůj názor nebo ne. Vypadá to, že myslím jen na sebe,já ho mám moc ráda, ale musím od toho utéct. Ale bojím se, že když ho třeba zklamu, tak do toho vlítne určitě, ale nevím.Záleží mi na něm, ale myslím, že bez něj to bude lepší. Znám ho 3 měsíce a dozvídám se na něj samé nové věci a už na to prostě nemám a jemu nevěřím. Tak vůbec netuším, co a jak až k němu dojde rozum. Díky za radu...Milka

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Milko,
když pozorně čtu Váš příběh, je z něho cítit, že máte toho chlapce moc ráda. Zároveň si ,ale moc dobře uvědomujete v čem chcete žít a v čem nikoli...což je fajn, že máte celkem objektivní náhled na celou situaci. Tím to pro Vás bude všechno snažší. Absolutně si nevyčítejte ,,špatnou smsku", je přece celkem běžné, že když je člověk zklamán a někdo koho má rád selže ( a to myslím zcela obecně ) pochvalami pak nehýří. Vaše smska byla jistě namístě a jestli se Váš kamarád nebo přítel rozhodl k drogám vrátit, Vaše zpráva v tom již nehraje žádnou roli. Také si musíte uvědomit, že jeho případný návrat ke konzumaci drog, je jeho rozhodnutí a Vy za něj nenesete vůbec žádnou odpovědnost. Toto si každý rozhoduje sám za sebe. I když si umím předsatvit, jak těžké to pro Vás asi je. Závislostí trpí především ti nejbližší.
Pokud by se Vám ozval, určitě mu dejte jasně najevo, že s drogami jej nepřijímáte. Můžete mu třeba nabídout pomoc v tom smyslu, že mu nabídnete např.doprovod k návštěvě Kontaktního centra pro uživatele nelegálních drog nebo jiného odborného zařízení. Víc pro něj udělat nemůžete, ostatní je pak na něm. Rozhodně se nenechte uchlácholit historkami, že toto bylo naposledy apod., sama jste uvedla, že se tato situace vlastně po jeho návratu z výkonu trestu již opakovala. Bylo by dobré, aby jste zvládla na jinou formu pomoci ( kdyby ji žádal ) nepřistoupit.
Léčba drogové závislosti se dá poměrně úspěšně léčit, ale je založena na motivaci. Takže, pokud by byl ochoten se svou současnou situací opravdu začít něco dělat, může využít odborné pomoci se kterou je vše mnohem snažší a především účinější. Uvedla jste také, že má fajn rodiče, možná by nebylo od věci, kdyby rodiče navštívili nějaké poradneské centrum a využili poradneských služeb pro rodinné příslušníky uživatelů nelegálních drog. To samé můžete udělat i Vy, jakožto blízká osoba. Tyto služby jsou bezplatné a zle jich také využít anonymně. Rodiče nebo Vy se můžete nezávazně osobně poradit jak v této situaci pokračovat dále, jaká nastavit pravidla a jak třeba lépe motivovat k léčbě.
Pokud byste měla zájem o nějaké kontakty, napište ještě jendou a uveďte města, která jsou Vám dobře dostupná, můžeme Vám vhodné zařízení vyhledat a doporučit. V případě dalších dotazů se na nás můžete opět obrátit.
Mějte se zatím pěkně.
S pozdravem Markéta K.