Nový výzkum marihuany a zdraví?
Mirek
Dobrý den,
včera jsem byl v knihovně a narazil jsem zrovna na vaši knihu \"Drogy - otázky a odpovědi\", kde jsem se dozvěděl, že joint marihuany může obsahovat až několikanásobně více škodlivých látek, jak jedna cigareta.
Mám ale několik přátel, kteří do mě v poslední době hustý pravý opak a pořád se tím ohání. Zároveň všude na internetu se píše, že marihuana má jen velmi málo škodlivých vlastností, jako třeba poruchy soustředění a paměti... Chtěl bych tedy poprosit, jestli nevíte, kde sehnat nejnovější studie ohledně konopných drog či jestli byste mi přímo nemohli prozradit, jak se z odborného hlediska pohlíží na marihuanu dnes.
Co jsem četl, tak nová studie vznikla prý někdy v roce 2008 (nebo možná později), takže v knize se zachovaly ještě původní informace ze studií minulých (mám první vydání, z roku 2007). Předem díky za odpověď.

Odpověděl: Jakub Minařík
Já jsem v poslední době nové studie moc nesjížděl, ale ta informace se týkala téměř jistě dýmu a rakovinotvorných látek. Mám dojem že je to asi 1:5 - stejně velká konopná cigareta obsahuje asi 5x více rakovinotvorných látek než cigareta tabáková. Byla to nějaká studie, ale už jsem jí ztratil z paměti. Nicméně - při odhadu rizika je třeba vážit i kolik toho vyhulíte. Pokud je konopí kvalitní, obvykle joint obsahuje mnohem méně "materiálu" než cigareta a taky jointů nevyhulíte 20/den, dokoce ani když hulíte denně. Nu, sečteno a podtrženo - pokud bychom zkoumali rizika průměrného kuřáka cigaret a konopí - kuřák konopí na tom bude pravděpodobně lépe, co se týče expozice rakovinotvotnými látkami. Vycházím s premisy, že kuřák konopí nekouří cigarety. A také lze vyvodit praktické doporučení - hulit kvalitní konopí, stonky a listy vyloučit a taky nepoužívat tabák k doplnění objemu jointu.