VHC další dotaz na MUDr. Minaříka
Viky
Dobrý den pane doktore,
moc Vám děkuji za odpověd na můj minulý dotaz. Asi tohle jsem chtěla slyšet, že je riziko minimální, ale že si radši mám pro klid duše zajít na ty testy a taky jste dobře odhadl, že nejlépe 2krát, protože bych samozřejmě jeden výsledek třeba považovala za falešně negativní. Ale měla bych na Vás ještě jeden dotaz, dozvěděla jsem se, že ten kamarád, co má VHC a já po něm strčila do pusy cigaretu, má možná i HIV. Vím, že se taky slinami jen tak nepřenáší, ale zas je tam to nějaké minimální riziko a tudíž asi budu chtít i na testy na HIV. Co si o tom myslíte? A ted mám samozřejmě strach, že má nějaké nemoci, o kterých ani nevím a že mi je proto ted pořád špatně fyzicky. Nejraději bych šla na odběry a zaškrtala si v nich téměř uplně všechno. A ještě mi není jasná jedna věc, ale to už asi nepatří sem do poradny, tak se omlouvám, ale třeba Vás k tomu něco napadne - nechápu, že mám tak strašný strach z jakékoliv nemoci, šílím, když mě někde píchne, ale zároven mám za sebou pokus o sebevraždu a často jsem se sebepoškozovala - řezala jsem se a pálila cigaretami, ted se měsíc držím, ale vím, že poraněné místo je vstupem infekce a jednou se mi popálenina nohy hodně špatně hojila, bylo to celé infikované a hnusné. Proč se tedy tak bojím nemocí a zároven si sama ubližuju, čímž to riziko zavlečení nějaké nemoci podstatně zvyšuju? Děkuji moc za odpověd.

Odpověděl: Jakub Minařík
No, ono to bývá často v jednom balíčku obtíží, na jedné straně přinášejí strach z nemocí a spousty dalších různých pohrom, na straně druhé sebepoškozování, pokusy o sebevraždu, ... Obvykle se jedná o nějakou formu neurotických obtíží a depresivních stavů. Pomoci pochopit základ pomůže obvykle psychoterapie, farmaka přinášejí úlevu tam, kde stav vnímáte jako obtížně únosný. Obvykle ale trvá dlouho se toho zbavit, jsou to týdny, měsíce a roky trpělivé práce. Na straně druhé - mám dojem, že práce je to celkem zábavná, vede k sebepoznání a kjednoznačné úlevě. A skorem vždycky se to podaří.