Pervitin
Adla23
Dobrý den, můj dotaz bude asi trošku rozvinutější, ale snad se mi podaří dotaz co nejvíce zkonkretizovat. Mám několik měsíců přítele a na začátku našeho vztahu jsem věděla, že dlouhou dobu užíval pervitin. Jeho chování je někdy opravdu hodně divné. Josu chvíle, kdy má perdfektní náladu, kdy se během pár okamžiků jeho nálada změní v něco, co jsem ještě u nikoho neviděla. Je schopem zírat hodiny na jedno místo a ani se nepohnout. Nebo tráví spousty hodin na rybách a sám. Před několika dny se svěřil s tím, že pervitin užívá i teď, sice nepravidelně, ale už 15 let. Nejdéle abstinoval půl roku. Co se mu daří, je chodit do práce. Teď je mu 41 let. Já zatím úspěšně vychovávám 14ti letou dceru, pracuju a žiju vlastně celkem obyčejný život. Můj dotaz zní, zda to s přítelem není příliš risk, zda vůbec může přestat brát a jestli je to vůbec možné bez pomoci. A jestli existuje něco, jak bych mu mohla pomoct já. Nevyznám se v jeho náladách a nevím, jak se mám chovat. Do teď to probíhalo tak, že jsem ho nechala a čekala, až se jeho nálada změní. Děkuji RG

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
je zcela pochopitelné, že se takto zajímáte. Do poměrně spokojeného života Vám přibyla poměrně složitá záležizost, protože závislost na psychotropních látkách bezesporu složitou záležitostí je.
Tážete se zda je to risk. Ano, to je. V podstatě riskujeme pokaždé, když do vztahů vstupujeme, se závislou osobou to platí mnohokrát více.
Dnes již existuje plno lidí, kterým se podařilo své potíže s drogami úspěšně zvládnout. Žijí plnohodnotné životy a drogy jsou již zapomenutá minulost. Může to stejně tak zvládnout i Váš partner. Léčba drogové závislosti je založena především na motivaci, spolupráci a také na ochotě některé věci na svém životě změnit. Pokud by byl přítel dostatečně motivován a choten spolupracovat, může i on být v pořádku a do budoucna Vám být plnohodnotným partnerem. Ale je to na něm a na jeho rozhodnutí, jelikož léčba závislostí je záležitostí dobrovolnou.
Tážete se, co byste popřípadě mohla udělat Vy. Vám bych v první řadě doporučila, abyste co nejdříve osobně navštívila poradnu pro rodiče/partnery nebo kontaktní centrum pro uživatele nelegálních drog a tam více Vaši současnou situaci probrala konkrétněji. Internetové poradenství má pouze své omezené možnosti, měla byste v osobním kontaktu s odborníkem více prostoru na odpovězení veškerých Vašich otázek, kterých jistě máte nespočet, což je zcela na místě. Po té co byste získala veškeré doplňující informace, odpovědi na otázky, byste se dle svého uvážení mohla rozhodnout jak dále. Zda ve vztahu pokračovat, či nikoliv.
Dosáhnout abstinence bez odborné pomoci lze, ale není to snadné a povětšinou nejde o abstinenci trvalou. Sama vidíte, že Váš partner se v tomto problému již několik let bezúspěšně ,,motá"...Také se v mnoha případech stává, že bez odborné léčby závislá osoba pouze vymění jednu závislost za druhou ( např. drogy za alkohol ). S odbornou pomocí je celý tento proces mnohem snažší a lépe zvládnutelný. Berme v potaz i to, že během léčby se spolupracuje i s partnery a rodinou, pokud je to možné a tím se také celá záležitost velmi usnadní.
Pokud mi napíšete ještě jednou a uvedete odkud jste - města která Vám jsou dobře dostupná, mohu Vám vhodné zařízení kam byste se došla poradit vyhledat a doporučit. Zatím se mějte hezky a ozvěte se.
S pozdravem M.K.