VHC - dotaz na MUDr. Minaříka
Viky
Dobrý den, mám takový problém, který se netýká závislosti, sama žádné drogy neberu, ani jsem nikdy nebrala, nejsem alkoholička a BZD beru jen výjimečně, ale dotaz se týká mého kontaktu s narkomanem. Již nějakou dobu se sama léčím na psychiatrii, jako hlavní diagnózu mám nyní F61.0. V PL jsem se seznámila s jedním klukem, který se léčil se závislostí na pervitinu, v té době už ale byl čistý. Seděli jsme na kuřárně a on mi nabídl popotáhnout z jeho cigarety a pak mi ještě jednu ubalil - balící papírek celý naslinil, aby šel slepit. Tuto cigaretu jsem vykouřila celou. Sice jsem pak na sebe měla vztek, protože už delší dobu vůbec nekouřím, ale v PL to člověka někdy trochu svede. Potom jsme si povídali a z něj najednou vypadlo, že má hepatitidu C. Já vím, že hlavní přenos je parenterální cestou a že nejvíce jsou ohroženi i.v. narkomani a lidé, co měli transfuze cca před rokem 1990, ale vím, že se HCV může vyskytovat i v tělních tekutinách - tudíž i slinách, vím, že tenhle přenos je vzácný, ale já si říkám, když jsem po něm dala do pusy cigaretu, že můžu mít tu smůlu a hepatitidu C zrovna chytit. Ted jsem naprosto zoufalá, nemyslím na nic jiného, než na to, jak skončím transplantací jater, pokud dřív nevykrvácím z jícnových varixů, nebo nedostanu encefalopatii. Vím, že inkubační doba je 15 - 150 dní a že ještě ted bych nemohla mít žádné příznaky (cigaretu jsem měla včera), ale přesto jsem začala být strašně unavená, bolí mě klouby, mám nauzeu a prostě se bojím, že jsem se nakazila, že budu mít zkažený život, že budu mít nežádoucí účinky z léčby interferony, která stejně nemoc nezastaví, když většina VHC přechází do chronicity. Až uplyne inkubační doba, tak si zajdu na odběry, ale do té doby budu v úzkostech a nedokážu se soustředit na nic jiného. Myslíte, že je opravdu reálná šance se takto nakazit? Jsem na něj naštvaná, že mi neřekl předem, že má VHC, nevím, jestli mu to opravdu nedošlo, nebo jestli to neudělal schválně, aby mě taky nakazil. Mám totiž strach i proto, že jsem se ted půl roku prala s anorexií a že jsem měla hypoproteinémii a tudíž i určitě horší imunitu. Ted mi to sice přešlo v záchvatovité přejídání, ale váhu ještě pořád nemám nejvyšší. Taky hodně sportuju a dočetla jsem se, že nadměrný pohyb při infekci VHC může způsobit její fulminantní průběh a ted nevím, jestli mám být 150 dní vklidu, nebo jestli můžu dál sportovat. Jsem prostě totálně zoufalá. Mám mimo jiné i hypochondrickou poruchu, ale ted mám pocit, že je moje obava do jisté míry oprávněná. Co bystě dělal na mém místě? Setkal jste se někdy s podobnou situací, nebo tím, že by se někdo nakazil slinami? Problém je ještě v tom, že jsem na střední škole dělala Středoškolskou odbornou činnost na téma Výskyt virových hepatitid ve Středočeském kraji, už tehdy jsem měla načteno asi 10 knížek o hepatitidách, z čehož jedna byla celá věnovaná \"céčku\", takže tím víc mě to děsí, když o tom docela dost vím. Taky mám strach, abych někoho doma nenakazila, jestli nemám nikomu po sobě dávat pít, jíst, ..., jak důkladně mám mýt nádobí, jestli se mám izolovat, ... Děkuji za jakoukoliv radu. Viky

Odpověděl: Jakub Minařík
Pravděpodobnost nákazy bych považoval za prakticky nulovou. Su tedy psychiatr, takže to je přece jen limit, ale z mojich zkušeností, ale i s poměrně rozsáhlých debat s kolegou který léčí naše klienty pro VHC vím, že pravděpodobnost přenosu v takovéto situaci je extrémě malá, prakticky vyloučená. Moji klienti, kteří se VHC nakazili se jí nakazili bez vyjímky injekční aplikací. Například mezi neinjekčními uživateli neeviduji ani jedinného klienta s VHC i když měli třeba nechráněný sex s osobou s VHC.
I když chápu, že úzkost bude nejspíše přetrvávat, neboť znalostí máte celkem dost abyste situaci vyhodnotila podobně jako já - tak i kdybychom uvažovali o nákaze byť jakkoliv málo pravděpodobné - tak VHC je léčitelná, toxíci mívají genotip který na léčbu dobře reaguje, ... Tak zkuste být v klidu. Kdyby se to stalo mě, tak bych se nezneklidňoval a prostě si za 2 měsíce zašel na testy a pak znova za 1/2 roku. Pro jistotu. :-)