Drogy jsou zlé?
Student
Dobrý den, nerad bych vás zdržoval od odpovídání na dotazy týkající se závažnějších témat, ale přeci jenom by mě zajímal Váš názor na jednu myšlenku a to tu, že drogy nejsou špatné, ale ve většině případů je jen lidé špatně užívají. Často vidím mezi svými přáteli stále zhulené hlupáky, kteří se bez marihuany nedokážou ani zabavit (drogy jsou špatné áno) a na druhou stranu si sám jednou cirka za půl roku dám a droga mě tedy nijak společensky ani jinak neovlivní, jen se jednou za čas pobavím netradičním způsobem (drogy jsou dobré, áno). Samozřejmě že existují i drogy u kterých je riziko mnohonásobně vyšší, ale i to je jen a pouze v člověku, zda-li toto riziko podstoupí či nikoli. Také si dávám jednou za rok (silvestr) kokain - podstupuji tím nějaké riziko? Nepodstupuji. Opomíjím záměrně rizika zdravotní, která jsou při vyjímečném (výjmečném v pravém slova smyslu) užití minimální a navíc trvám na tom, že každý člověk má právo naložit se svým tělem jak chce.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
kdyby drogy působily jen a jen zlo, nikdo by je neužíval. Pro něco je lidé berou, takže je jasné, že jim navozují i nějaké příjemné stavy a pocity. Problém je, jak píšete, když se to vymkne z rukou. Kdyby každý věděl předem, kde je jeho míra, bylo by to jednoduché, ale tak to bohužel není. V tom je tedy největší riziko drog. Pokud je zvládáte občas a v ničem to Vám ani Vašemu okolí nedělá problémy, máte štěstí a buďte za to rád. Takových lidí ale není moc, a proto se příliš nevyplatí zkoušet, jestli zrovna já budu mezi nimi... A ještě k Vašemu názoru, že člověk má právo naložit se svým tělem jak chce. Souhlasila bych s ním za předpokladu, že pokud s ním bude nakládat špatně, ponese si následky zase jen on sám, nebude od nikoho požadovat pomoc a nápravu a nikoho s tím omezovat a ohrožovat. V momentě, kdy zdravotnictví funguje na principu vzájemné solidarity (tedy mají k němu přístup i ti, kdo do něj vkládají minimum financí) a jedinec může ohrožovat své okolí nakažlivými chorobami (např. žloutenkami), nemůžu s tímhle názorem souhlasit.
Váš názor je ale samozřejmě na dlouhou diskuzi, na kterou tady není prostor, i když by byla určitě hodně zajímavá.