Šňupající Romové v Brně
linjada
Dobrý den, chci se zeptat - již 30 let žiji, co do Romské komunity nejhorší brněnské čtvrti - mezi Francouzskou a Cejlem. Poslední roky se zde začali objevovat čím dál více se potulující skupinky romských dětí, které evidentně i po čuchu, něco fetují (/nejspíše různé druhy lepidel atd.), je mi jich srdečně moc líto. Je na nich poznat, že jsou z velmi chudých poměrů, ať již finančně či kulturně nebo intelektuálně, ale je hrozné vidět ty děcka jak s tím bojujou...! a vlastně je na nich znát, že nevědí, co jiného by mohli dělat... Můj dotaz - pokud se jedná o děcka, která vlastně ani o svých závislostech nevědí, ale i přesto se fetováním/čicháním každý den zabíjí, a myslím, že je i jasné, že není nikdo v jejich okolí, kdo by jim pomohl, jak se k tomu staví české organizace pro drogové závislosti, nebo snad neexistuje žádný orgán či skupina, která by se o tento problém zajímala? Moc ráda bych v této věci třeba i pomohla,jen nevím komu s čím a jak!? děkuji, Linda z Brna

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že když denodenně vidíte situaci ve Vašem okolí, že je Vám to líto, že nevíte, jak s tím naložit a asi Vás rozčiluje pocit, že se s tím nic neděje. Pravdou je, že čichání rozpouštědel či lepidel je v komunitě, kterou popisujete, obvyklejší než v jiných populacích. Bohužel je dost obtížné do této komunity proniknout, získat důvěru dětí i dospělých, komunikovat s nimi a pomáhat jim. Tím ovšem nechci říct, že se v tomto ohledu nepodniká nic.
Uvádíme některé organizace, které se touto problematikou zabývají (přehled patrně nebude vyčerpávající, více byste se dozvěděla např. od kolegů z Rady vlády pro národnostní menšiny, viz Poradní a pracovní orgány vlády na www.vlada.cz, případně od protidrogového koordinátora pro Jihomoravský kraj či město Brno, viz kontakt níže).
Co se týče možné Vaší pomoci, zkuste se obrátit na organizace, které se na tento problém zaměřují, jistě by Vás informovali, jakým způsobem byste se do takové práce mohla zapojit např. v rámci dobrovolné pomoci.
Přeji hodně štěstí a věřte, že je obdivuhodné, že se o tyto děti zajímáte a ráda byste pomohla. To není v současné době zrovna obvyklé. Držím palce.
Brno, krajský protidrogový koordinátor Jihomoravského kraje
Krajský úřad
Žerotínovo nám. 3/5, Brno, 601 82
telefon: 541 658 310
Mgr. Lenka Možná
http://www.kr-jihomoravsky.cz
Brno, Protidrogový koordinátor, Magistrát města Brna
Protidrogový koordinátor
Dominikánské náměstí č.3, Brno, 601 67
telefon: 542 172 435
Mgr. Dimitrovka Štandlová
http://www.brno.cz
Sdružení Podané ruce (prevence a léčba závislostí) - projekt terénní práce v Brně
www.podaneruce.cz
Společenství Romů na Moravě - projekty terénní práce
http://www.srnm.cz/cz/teren.htm