Marihuana
Marek
Dobrý deň, mám 16 rokov, je to už rok čo fajčím marihuanu, trištvrte roka je to niekoľkokrát denne okrem 1 aj pol mesiaca, kedy som mal prestávku, no znova som začal. Chcel by som prestať, len problém je že ja sám od seba vlastne nechcem, iba kvôli rodičom. Môžete mi poradiť, čo pomáha keď budem mať na to chuť? Lebo rodičia mi už niekoľkokrát na to prišli, teraz sú v tom, že som už prestal a chcem s tým prestať naozaj. Máte nejaké rady?

Odpověděl: Blanka Kačírková
Dobrý den,
Je velmi dobře, že jste se rozhodl s užíváním marihuany přestat, neboť tak intenzivní užívání jakékoliv drogy a ještě k tomu v tak nízkém věku, jaký uvádíte je velmi rizikové. K tomu, aby se vám dařilo trvale abstinovat potřebujete často velmi silnou motivaci - vědět, proč je pro Vás osobně důležité abstinovat - sám ve svém dotazu označujete jako problém fakt, že vlastně přestat nechcete - chcete to pouze kvůli rodičům. Možná by tedy v prvé řadě nebylo od věci připustit si všechny problémy, které Vám každodenní užívání marihuany způsobuje, případně trochu zapátrat po tom, co za problémy v budoucnu způsobit může - ať již zdravotní, psychické nebo problémy ve škole, apod. S užíváním marihuany bývá spojený i životní styl - způsob zábavy a relaxace, řešení stresových situací a problémů, kontakt s lidmi, kteří užívají podobně jako Vy - to vše je třeba změnit a eliminovat tak tzv. spouštěče, neboli situace, které právě chutě na drogu vyvolávají. Také nelze obecně napsat co by Vám mohlo pomoci, když už chuť na drogu dostanete - je to velmi individuální záležitost a každému pomáhá něco jiného. Myslím si tedy, že nejlepším řešením pro Vás by bylo navštívit odborné zařízení pro uživatele drog (v Čechách jsou to většinou tzv. kontaktní centra, na Slovensku centra pro léčbu drogových závislostí) a o Vašem problému a možnostech řešení se zde poradit. Pokud byste měl zájem, kontakty na vhodná zařízení Vám ve Vašem regionu ráda vyhledám nebo si je můžete vyhledat na adrese www.drogy-info.cz pod heslem Mapa pomoci, na Slovensku pak na adrese http://www.infodrogy.sk/index.cfm pod heslem Pomoc a podpora. Přeji Vám, abyste brzy a úspěšně problém s marihuanou vyřešil. Mějte se hezky.