Závislá na alkoholu
Fretka
Dobrý den, chtěla bych se zeptat. Teta je závislá a trvá to již delší dobu. Bez urgence její rodiny jsme se do toho nemohli plést. Vím, že je nutné buď dobrovolný souhlas s léčbou, nebo soudní nařízení. Nevíte za jakých okolností je možné získat soudní nařízení, pokud tedy zatím nic závažného nevyvedla... Předem Vám děkuji za radu!

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že jste v nelehké situace a ráda byste tetě pomohla. Nicméně možností, jak dostat tetu do léčby, aniž by se k tomu ona rozhodla dobrovolně, není mnoho. Léčbu může nařídit soud, ale pouze v případě, že teta spáchá trestný čin, který souvisí s její závislostí na alkoholu a soud v rámci rozsudku uloží povinnost podrobit se léčbě. Dále je možné tetu proti její vůli nechat hospitalizovat v případě, že ohrožuje na životě sebe nebo okolí (tedy případ, kdy je pod vlivem alkoholu agresivní a přímo ohrožuje ostatní nebo chce spáchat sebevraždu). Pak je možné zavolat záchranku a nechat ji převézt do psychiatrické léčebny. Tam si ji ovšem nechají jen do doby, dokud se tento akutní stav nezlepší. K tomu, aby byla hospitalizována dlouhodobě, by musel být její stav opravdu velmi závažný - "pouhá" závislost na alkoholu se za takovou diagnózu, která by opravňovala někoho proti jeho vůli držet v léčbě, nepovažuje.
Nevím, jak rodina k tetě přistupuje, nakolik s ní někdo o problému mluvil, jak ona se k tomu staví - zda závislost popírá nebo si uvědomuje, že má potíže, ale není schopná s nimi zatím nic dělat... Napadá mě, zda by nebylo od věci, abyste se Vy nebo někdo z rodiny zašel poradit s někým z odborníků osobně. Jistě by Vám k situaci řekli víc a mohli lépe poradit, než lze takto přes internet. Dozvěděli byste se, jak v situaci postupovat, jak případně tetu motivovat k léčbě, přimět jí k návštěvě odborníka také...  Když mi napíšete, odkud jste (resp. odkud je teta), tak bych Vám mohla vyhledat vhodné kontakty. Zatím přeji hodně štěstí.