co delat
dml
nas syn byl 3mesice v psych.lecebne kvuli zavislosti na drogach.Sel tam sam z vlastniho rozhodnuti.Vratil se a 3mesice to vydrzel abstinovat.Aspon to tvrdi a ani my jsme nic nezaznamenali.Od kvetna to zase zaclo,vubec nevime co s nim,moc nechce spolupracovat,bavime se snim o tom,slibuje, do lecebny zpet nechce.Musim rict,ze pracuje,ale jak ma volno kamaradi ho dostihnou..Myslime si ze by mu prospelo kdyby zmenil prostredi a sel pracovat mimo domov.Co si o tom myslite?Sam priznava,ze prostredi mu nedela dobre.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
po ukončení samotné léčby je především zapotřebí navázat doléčováním. Tento článek je v léčbě závislostí velmi důležitý, jelikož po návratu zpět nastává pro závislé osoby to nejtěžší období. Jsou nuceni čelit různým nástrahám a tlakům, před kterými jsou v léčebnách či komunitách uchráněni, proto je doléčování důležité a také nezbytné. Sama jste ve skryté poznámce uvedla, že syn po ukončení léčby navštívil svého psychiatra pouze jednou.
Nejlepším řešením by byla tvz.opakovací léčba, již během léčby zařídit nástup do Doléčovacího centra, aby byla zaručena návaznost a dluhodoběji se synem pracovat na udržení trvalé abstinence. Zmínila jste, že syn již o další odborné pomoci nechce ani slyšet. Pokud on teď není ve fázi, kdy bychom mu mohli doporučit vhodné odborné zařízení, jelikož tuto možnost odmítá, můžete prozatím Vy - jako rodiče využít poradenských služeb pro rodinné příslušníky.
1. - můžete se osobně poradit, podrobněji a konkrétněji více na vzniklou situaci připravit, poradit se jak co nejúčiněji a nejvhodněji postupovat dále, poradit se jak se synem komunikovat a tím ho třeba i lépe motivovat k nějaké pozitivní změně, také si upřesnit jaká nastavit pravidla pokud by Váš syn v konzumaci dále pokračoval.
2. - můžete se také setkat s dalšími rodiči a vzájemně si vyměnit zkušennosti.
3. - také si zcela upřímně myslím, že i Vy si v takto náročných situacích zasloužíte pomoc a podporu.
4. - tyto služby jsou bezplatné a také mohou být i anonymní
P.S. změnit prostředí a tím ztratit kontakt s lidmi, kteří jej ohrožují je sice dobré řešení, ale z praxe máme zkušennosti, že pokud dotyčné osoby opravdu svůj problém nevnímají jako problém a nechtějí jej řešit, najdou si i v jiném prostředí osoby se stejnými problémy a potíže tímto setrvávají. S odbornou pomocí a podporou je celý tento nesnadný proces pro závislé osoby lépe zvládnutelný a mnohonásobně se tímto zvýší šance na úspěšné zvládnutí tohoto problému. V dnešní době je opravdu plno lidí, kteří svůj boj s drogou úspěšně zvládli, je ale vše postavené na motivaci a chuti spolupracovat.
Uvedu Vám kontakt na zařízení, na které se můžete bez obav obrátit a vše co se Vašeho syna týká osobně bezplatně probrat. Je zapotřebí se nejdříve telefonicky objednat během provozní doby.
Poradna pro rodiče a osoby blízké o.s. SANANIM
Školská 30
Praha 1
tel : 284 824 234
mob : 739-268 527
e-mail : ctrnacta@sananim.cz
Mgr. Čtrnáctá Štěpánka
provozní doba : PO až PÁ 9.00 - 19.00
( tato poradna se nachází v prostorách kavárny Cafe Therapy - v její zadní části )
Přeji hodně stěstí, mějte se hezky. Pokud budete potřebovat, můžete se na nás opět obrátit.
S pozdravem M.K.