Drogy
Starostlivá máma
Dobrý den. Můj syn strávil nějakou dobu na detoxu, protože často kouřil marihuanu. Vím že občas pije (ale skutečně s mírou) alkohol a pravidelně kouří cigarety. Občas ho ale vidím ve stavu, který když jsem popsala doktorovi, způsobuje údajně konzumace LSD, Extáze či Pervitinu. Dělám mu občas orientační testy, ale jak dlouho (v řádech dní) jsou prosím tyto drogy zjistitelné v testech běžně k sehnání a v laboratorních testech? Prosím, uveďte mi přibližný počet dní, jak dlouho zůstávají tyto drogy v těle (vím že záleží na pohlaví, metabolismu, fyzické aktivitě apod.) v řádech dní, abych mu mohla dělat testy častěji, když mu tyto drogy z moči nevyprchají. Také bych ráda věděla, jak dlouho zůstávají ve slinách, v moči a v krvi, nebo alespoň kde nejdéle a jak dlouho. Předem velmi vroucně děkuji za odpověď. Starostlivá máma.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
obecně lze řici, že nejdéle je užití drogy zjistitelné z moči, pokud tedy nepočítám technicky a finančně náročné laboratorní expertizy z vlasů, které se používají výjímečně. Z krve, slin a potu lze užití drog detekovat zhruba po stejně dlouhou dobu a tato doba je vždy kratší než u detekce z moči.
Pervitin lze z moči při intenzivním užívání detekovat 2 až 3 týdny, při občasném užití do jednoho týdne od poslední konzumace. Z krve jsou to 1 až 3 dny. Extáze je z moči zjistitelná při občasném užití cca týden, při intezivním užívání max. 2 týdny. Z krve do tří dnů. Testy na LSD nejsou běžně dostupné vzhledem k velmi malému množství účinné látky. Při specializovaném laboratorním testu se dle zahraničních studií dá užití LSD zjistit max. do 3 dnů.
V souvislosti s vaším dotazem mě spíše napadá otázka - to chcete syna každý týden testovat na všechny látky, které uvádíte? A co když syn začne experimentovat s jinými látkami, než na které ho budete testovat, takže výsledky testů sice budou negativní, nicméně syn bude užívat dál? Navíc běžně dostupné orientační testy z lékárny nemají zaručenu stoprocentní spolehlivost a výsledek může být také falešně pozitivní/negativní.
Víte, samotná kontrola testy problém s drogami u potomka zpravidla nevyřeší, někdy může celou situaci ještě zhoršit. Doporučila bych vám nejdříve se osobně obrátit na některé poradenské zařízení, které se specializuje na pomoc rodičům při řešení takových problémů, jako je ten váš. Budete moci situaci probrat podrobněji s ohledem na to, kolik je synovi let, jak funguje v běžném životě, jaké další potíže s ním v rámci rodiny řešíte a zvážit jaké další kroky podniknout pro efektivní řešení problému. Můžete se obrátit na nejbližší Kontaktní centrum, která zpravidla poskytují pomoc a poradenství také rodinám závislých. Pokud byste nevěděla, kde konkrétní zařízení najít, můžete znovu napsat a uvést region, my vám je vyhledáme.
Hodně štěstí.