Pro Jakuba Minaříka
Natka
Ahoj Kubo,nevím zda si na mě pamatuješ,ale asi před dvěma lety jsem ti psala že moje máma bere drogy a že bydlím u tety a o něco později pak to,že se maminka vyléčila a vzdala a že mám nyní už ročního brášku.Mamka byla celou dobu co jsme u ní(skoro dva roky)v pohodě,ale ted ve středu jsem odjela na tři dny pryč...Můj brácha dostal od doktorky diazepamy na spaní(po očkování).Ve čtvrtek u nás v kulturním domě byli nějaké kapely,udajně punkrock(asi něco co poslouchají narkomani).Bohužel doma nebyla ani sestra.a protoze bydlíme hned vedle kulturáku,mamka se asi zaposlouchala a chtěla ty prášky sníst,když jsem přijela,všechno mi řekla,měla chut být zase zfetovaná,ale prášky schovala z jejího dohledu a nevzala si ani jeden.Jsem moc ráda,že si nevzala a taky že mi všechno řekla.Mamce jsem za to koupila kytku,řekla jsem jí že si toho moc vážím a že jí mám ráda.musí být pro ní hrozně těžké odolávat,uvědomuju si to,ale mám strach že by mohl přijít den a ona by mohla podlehnout.Jak dlouho po tom co je čistá může mít ještě takové stavy?Jaká je pravděpodobnost že by do toho mohla spadnout,když už dva roky drogy nebere?chci aby věděla že jí miluju a že má můj obdiv a mou podporu.Mě je 16,mladší sestřě 14 a bráškovi rok.Kdyby znovu začla brát drogy,už by nebyla žádná naděje že by jsme s ní mohly žít.vím i že má někdy sny o tom že si píchá nebo tak,vím že trpí depresema.jak jí můžu pomoct,nebo jí dát alespon nejakou podporu?díky za odpověď.Natálie

Odpověděl: Jakub Minařík
Chutě na drogy přetrvávají různě dlouho a v různé intenzitě, klidně celý život. To nutně nemusí znamenat, že člověk, který má chutě bude relapsovat a i když dojde k relapsu ještě to neznamená, že člověk začne znova pravidelně brát. Obvykle to se svými pacienty zkoumám jak jsou chutě intenzivní - pokud jsou jen mírné, nebo jen občas, tak to nutně nevyžaduje nějakou pomoc. Pokud jsou intenzivní a časté, obvykle se pokouším vymyslet nějaké nenávykové léky, pomoc psychoterapeuta, ... zkrátka něco, co by mohlo pomoci. Asi kdyby chtě maminka vnímala jako obtěžující, doporučil bych jí je řešit. Jinak je úžasné, že to máma zvládla, mluvila o tom s vámi a že jste to ocenila. Je to hodně důležité. : -)