Potřebuju pomoct
C a T h
Moje 15-ti letá sestřenka požívá drogy.. Nevím jak jí mám pomoct v její rodině to není zrovna moc nejlepší, ale když si s ní píšu vždycky má takový blbý narážky, že každym gramem je šťastnější a má se líp.. a že za půl roku tu být nemusí.. Strašně mě to mrzí, strašně ráda bych jí pomohla, ale nevím jak tetě to říkat nechci.. prosím poraďte..

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, určitě jste ve velice nemilé situaci a chápu, že své sestřenici chcete pomoci. Pokud k vám má důvěru, což předpokládám, zkuste si s ní osobně promluvit a zjistit, jak na tom, co se týče drog, skutečně je. Z takto stručných a nekonkrétních narážek je obtížné odhadnout, jak situace vypadá. Pokud by z rozhovoru vyplynulo, že sestřenka má s drogami problém, bylo by nejrozumější, abyste to zašly osobně probrat s odborníkem na tuto problematiku. Vhodné by bylo např. některé z Kontaktních center, která jsou ve většině větších měst. Pro začátek může být taková konzultace i anonymní. Na druhou stranu se může stát, že sestřenka s vámi nebude chtít na toto téma komunikovat nebo návštěvu terapeuta odmítne. V tom případě se můžete zajít poradit i vy sama a mimo jiné také zvážit, kdy a jakou formou informovat o situaci její rodiče. Zejména vzhledem k tomu, že je jí teprve patnáct, bylo by potřeba, aby se do řešení tohoto problému zapojili i oni. Obávám se, že jako reakci na váš stručný dotaz vám k tomu nejsem schopná více napsat, protože v takovýchto komplikovaných situacích je potřeba osobní rozhovor.
Pokud byste potřebovala doporučit konkrétní poradenské zařízení, můžete znovu napsat a uvést region, vhodnou organizaci vám vyhledáme. Nebo se podívejte na stránky www.drogy-info.cz, kde si v rubrice Mapa pomoci můžete adresu nejbližšího Kontaktního centra najít. Existují také poradny, které se specializují přímo na pomoc rodinám závislých (v Praze např. Poradna pro rodiče a blízké SANANIM, Školská 30, Praha 1, tel. 284 824 234).