Jsou toto příznaky?
Monika
Dobrý den , mám 27 letou sestru která je matkou 4 leté holčičky.Již tři roky bydlí u mých rodičů,má spoustu půjček které neplatí,nepřispívá ani na sebe ani na dceru mým rodičům kteří zajišťují veškeré potřeby.Zjistili jsme že hraje automaty ,o dceru nemá absolutní zájem odjíždí třeba na měsíc aniž by jakkoliv kontaktovala rodinu s dotazem jak se má dcera.Pohybuje se ve velmi problémové společnosti.V poslední době se zvyšuje agresivita s tím že již se postavila i proti vlastní mamce a vstáhla na ní ruku což byla pro mě poslední kapka a rozhodla jsem se že vše začnu rázně řešit.Jak mám zjisti že bere drogy o čem jsem přesvědčena, když v žádném případě mi vzorek moči nedá? Rozhodla jsem se že požádám soud o odebrání její dcery.Má soud právo nakázat jí testy? Chci poděkovat předem za odpověď i za to že fungujete, v takovéto situaci člověk tápe,je mu trapně někam jít a neví na koho se obrátit.Monika

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, vámi popsané chování sestry skutečně vypadá na to, že užívá drogy. Se stoprocentní jistotou to však takto na dálku tvrdit nelze. A vlastně to pokud se týče její dcery, není to zásadní. Podstatné je to, že se o svou dcerku dostatečně nestará a nezajišťuje péči o ni, ať už jsou důvodem drogy nebo něco jiného. V tomto směru by bylo vhodné obrátit se na Odbor sociálně-právní ochrany dětí na místně příslušném MÚ a věc konzultovat s nimi. Iniciovat odebrání dcery z péče můžete u soudu vy, ale případně i zmíněný OSPOD. Bylo by však možná rozumné nejdříve vyzkoušet méně razantní kroky (např. dohled sociální pracovnice nad výchovou). Je možné, že by se vaše sestra pod tlakem takovýchto opatření pokusila svůj životní styl změnit a např. podstoupila léčbu. Pokud byste se potřebovali o věci poradit s právníkem, můžete se obrátit buď na některou z občanských poraden (www.obcanskeporadny.cz), eventuelně na Právní poradnu A.N.O., která se specializuje na právní poradenství v souvislosti s drogovou problematikou (kontakt najdete na těchto stránkách v pravém sloupci). Poradenství v těchto organizacích je poskytováno bezplatně. Přeji hodně štěstí.