tramal, pervitin
anonym
Je tramal (předepsaný jako lék, ale nakonec užívaný pro zábavu) přestupem k ještě škodlivějším drogám jako k heroinu? Jak velká je pravděpodobnost, že člověk na heroin z tramalu přejde (pokud je k tomu ještě závislý na pervitinu-šňupání)? Jak lze člověka motivovat k životu bez drog pokud sám řiká, že ani přestat nechce, jak ho přimět myslet si opak?

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, tak na toto nejde jednoznačně odpovědět. Je plno konzumentů nelegálních drog, kteří propadli závislosti, přitom např. zmíněný heroin nikdy ve svém životě neužili ( a to ani ,,na zkoušku" ). Jsou různé typy nelegálních drog a ty mají také různé účinky, každý jedinec, který je k závislosti disponován si ,,najde tu svou". Ale naprosto chápu Vaši obavu, těch, kteří začali např. marihuanou a postupně přes jiné další látky či léky zkončili u heroinu je také plno. Je to opravdu velmi individuální záležitost. Pokud je dotyčná osoba, kterou jste zmínil/a, již teď závislá na pervitinu a zneužívá lék tramal, je to již teď velmi vážná situace. Uvedl/a jste nemotivovanost této osoby. Pokud byste rád/a této osobě pomohl/a ,,najít cestu zpět" bude to nesnadné a nelze to ani řešit po internetu. Bylo zcela nejrozumější, navštívit odborné zařízení specializující se na léčbu závislostí. Veškerá tyto zařízení pracují i s rodinnými příslušníky a dalšími blízkými osobami uživatelů nelegálních drog ( netuším v jakém jste vztahu ). Nemusíte se ničeho obávat, plno blízkých lidí těchto služeb využívá. Jsou to služby bezplatné a také mohou být i anonymní. Můžete více rozebrat Vaši konkrétní situaci, poradit se jaké zvolit další vhodné kroky a jak také třeba lépe motivovat k nějaké pozitivní změně. Pokud napíšte ještě jednou a uvedete města, která jsou Vám dobře dostupná, můžeme Vám vhodné zařízení doporučit. Tak o tom popřemýšlejte. Zatím se mějte hezky. M.K.