antidepresiva a tráva
hanka
Dobrý den, léčím se na panickou poruchu a generalizovanou úzkostnou poruchu. Na tuto diagnozu mám rodinné dispozice. Je mi 27, trávu kouřím od cca 17ti dá se říci denně. Právě jednou po jointu jsem dostala svou první panickou ataku. Pak se to zhoršovalo. I když jsem přestala trávu kouřit. Nakonec jsem šla k psychiatrovi, který právě řekl, že se jedná o tuto diagnozu a nasadil mi antidepresiva Seroxat. Účinek byl neuvěřitelný - naprosté odeznění jakéhokoliv stresu, strachu, paranoidních myšlenek, pocitů méněcennosti....asi po 3 měsích užívání jsem si dovolila si dát pár tahů z jointa. Vůbec se mi neudělalo špatně a od té doby zase hulim. Nemám žádné negativní pocity, cítím se skvěle. Otázka: je možné, že si nějak zásadně škodím kombinací antidepresiv s trávou, popř. občasným alkoholem? Díky za odpověď a ať se daří. Hanka

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Hanko, je dobré, že se o tuto skutečnost zajímáte, zvláště když zrovna v tuto dobu nepociťujete ,,problém" je to obdivuhodné, ne každý takto učiní... U disponovyných jedinců se bohužel může stát, že jakékoli užití nějaké psychotropní látky ( a to i jednorázové ), vyvolá velmi vážné psychické potíže, což jste ostatně Vy sama pocítila na sobě. Konzumace marihuany Vám po několikalétém užívání předvedla své... Psychotropní látky mohou být tvz.startérem různých psychiatrických poruch či diagnóz ( kor když je dotyčná osoba k tomu geneticky disponována a to Vy jste, jak jste sama uvedla ). To, že Vám léky zabrali a ulevili od potíží i v momentě, kdy jste se k užívání THC navrátila, ještě zdaleka nic neznamená. Tak jako se Váš problém z úzkostnou poruchou znenadání objevil poprvé, může se stejně ukázat kdykoli jindy. Problém je v tom a rozhodně byste to neměla podceňovat, že jak snadno se podařilo úzkost ,,zahnat", rozhodně neznamená, že to takto snadno půjde vždycky... V některých případech se stává, že tyto psych.problémy se léčí velmi zdlouhavě, lecky to jsou i zcela nevratné záležitosti. Také rozhodně není vhodná kombinace léčiv a dalších nelegálních drog. V těchto kombinacích mají jak drogy, stejně tak léky, zcela jiné účinky, rozhodně ne léčebné. Stejně tak konzumace alkoholu k velké většině léků je kombinací nevhodnou. Asi byste si měla udělat jasno v tom, co vlastně chcete. Zda-li je Vaším cílem mít v pořádku Vaše psychické zdraví, měla byste užívat léky a dbát pokynů lékaře, který Vám je předepisuje. A abstinovat. Jestli je pro Vás užívání marihuany natolik důležité a nehodláte se bez ni obejít, je pak otázkou zda užívat léky, které v kombinaci s THC škodí především Vaší psychice, s alkoholem pak je to zbytečná zátěž pro Váš organismus po fyzické stránce. Také bych asi měla zmínit to, že užívání marihuany psychické potíže pouze prohlubují ( i když to teď třeba nevnímáte, lidově řečeno - je to jakási ,,časovaná bomba", která když propukne - je bohužel pozdě ). Možná se Vám teď zdá, že Vás až moc straším, ano - existuje plno lidí, ke kterým užívání THC patří a žádné větší potíže třeba nemají. Ale zároveň také existuje plno lidí, kterým konzumace THC dosti zkomplikovalo život, díky dispozicím, které Vy také máte. Proto bych doporučila vše ještě řádně zvážit. Rozhodnutí je samozřejmě jen a jen na Vás. Mějte se hezky, když budete potřebovat,klidně se na nás můžete opět obrátit.
Pokud žijete v Praze, můžeme Vám doporučit spacializované zařízení, kde byste s lékařem - psychiatrem, mohla bez obav pohovořit i o tom, že do Vašeho života patří i marihuana. Myslím, že by to lékař, který Vás léčí a medikuje, měl vědět ( kontakt níže ). Tak o tom popřemýšlejte. Specializované ambulantní služby CADAS o.s. SANANIM
Spálená 12 Praha 1
tel : 222 924 245
e-mail : cadas@sananim.cz
web : www.sananim.cz ( zadat CADAS )
MUDr. Minařík Jakub S pozdravem Markéta K.