Pomoc příteli
Sway
Dobrý den, mám přítele, tedy spolužáka z vysoké školy, znám ho témeř necelý rok, během podzimních měsícu výrazně zhubnul, začali jsme se spolu bavit a on se mi přiznal, že bere pervitin - smaží. Nejdříve přišel s tím, že jen o víkendech, ale nebyly to jen tak víkendy. Měl a snad i má dost špatné rodinné zázemí, jeho osobnost je celkove velmi negativní a pesimisticka, s přehnanýmy reakcemi agrese. jeho humor je dosti zvláštní a celkově jeho osobnost střídá různé nalady, samozřejmě je to drogami, ale... Dokoce jakž takž zvládnul dokončit první ročník na vysoké škole pedagogické, kde učivo jak sama vím, není zas tak jednoduché, což vypovídá o tom, že hloupý není. Je to chytrej kluk, ale nevíj jakým způsobem mu mám ukázat, aby přestal. Vyzkoušela jsem snad již všechno, od mluveni (jako do zdi), po vyhružky, nebo natlak - zamiloval se do mě, ptz spolu trávíme, teda spíš trávili jsme hodně času, a vím, že na něj jako jeden z mála lidí mam vliv, a jsem taková, že mám potřebu pomahat lidem, navíc tahle oblast drogy, mě nesmírně zajímá a láká, odjakživa tomu tak bylo. Proto jsem to nemohla jen tak nechat být. Ničí mě když vidím jak se on ničí. Zkoušela jsem to po dobrém i po zlém, vyhrožovala jsem, že di taky dám a on si uvědomil, že se chci dobrovolně ničit a vadilo mu to jak psal, snažila jsem se mu ukázat, že dělá totéž a že je to jen jeho volba. Zkoušela jsem, aby si našel jiného koníčka, nějaké jiné záliby, vždy mám pocit, že chce, že je na tom dobre a lépe, ale má kamaráda, co na něj ma ještě mnohem věší vliv a ten přestat nechce...a berou to spolu, poslal mi dokonce i nějaka videa kde si spolu užívaj drogový mejdánky se žárovkou nebo kde sjíždí čáru velkou deset centimetrů. Chtělo se mi z toho brečet a samotnou mě dost deprimuje. Zkrátka nevím co dělat dál a nemohu to nechat jen tak ležet běžet bez ničeho, proto se obracím o radu a o pomoc. Chci mu pomoct. jenže další probém je, že v září odlétám do anglie na rok a podle mého názoru jeho nevyrovnaná osoba tohle nevydrží a spadne ještě hloub. Říkal mi, že už mu to nestačí, to co si dává, že by chtěl víc, ale v jeho případě je víc jehla. Navíc už prodává věci aby na to měl. Né že by moje snažení bylo bez odezvy. vydržel to dva měsíce a pak si dal, pak to vydržel další dva měsíce a zase si dal....Prostě pokud bude pokračovat tímhle tempem dopadne zle, já to vím a on to taky ví, ale nic s tím nedělá...:-( prosím poraďte co mám dělat, jak mu mám pomoci????? Děkuji, s podzravem Hanka...

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Hanko, asi Vás moc nepotěším. Jestli se Váš přítel rozhodne, že bude drogy i nadále užívat, nic s tím nenaděláte. Konzumace psychotropních látek není trestným činem, léčba drogové závislosti je záležitostí zcela dobrovolnou a jestli se rozhodne, že se na nich zcela zničí, je to jeho volba a jeho rozhodnutí. Je, ale zcela pochopitelné, že pro Vás, jakožto blízkou osobu je pohled na něj jak Vám chátrá před očima a mizí ,,někam jinam" velmi skličující a vzbuzuje to ve Vás snahu pomoci. Dle toho co píšete, je cítit, že jeho současné problémy prožíváte velmi intenzivně a dost Vás celá tato situace trápí, možná i bolí. Jak jsem již zmiňovala, oparvdu moc možností nemáte, mohla byste napříkad navštívit nějaké odborné zařízení, které se na uživatele nelegálních drog specializuje, jelikož tyto zařízení ve svých službách nabízí mimo jiné i poradenství pro rodinné příslušníky a další blízké osoby ( bezplatně a lze i anonynmně ). Můžete tyto služby využít a více o Vašem prožívání spojeném s konzumací přítele hovořit, také se můžete poradit jak vhodně postupovat dále. Ale dle toho jak jste celou situaci popsala, by bylo pro Vás nejvhodnější, se od tohoto přítele pokusit odstřihnout...myslím, že dívat se na videa, která Vám ubližují a ničí Vás - je naprosto zbytečné...možná, že Váš blížící se pobyt v Anglii bude pro Vás z této situace jakýmsi vysvobozením. Závislé osoby umí velmi zdatně citově vydírat své okolí, zraňovat ty nejbližší a hrát všemožné různé hry, manipulují své okolí...nenechávejte se do těchto ,,her" vtahovat, bere Vám to úplně zbytečně energii, kterou můžete využít jinak, smysluplněji... Pro Vašeho přítele jste toho již udělala hodně, využila všechny možné způsoby pomoci ( přemýšlet o své vlastní konzumaci pro demonstraci závažnosti problému je již dávno za hranicí !!! - bohužel se v některých případech stává, že lidé se do závislosti dostanou za podobné situace, jako je ta Vaše, takže buďte velmi opatrná ). Pokud budete potřebovat, klidně opět napište. S pozdravem Markéta K.