jak pomoct malé holčičce?
tom
Holčičce je pět roků a je velmi bystrá a inteligentní, bohužel její matka (28let) frčí v drogách a už asi sedm let nepracuje. Bydlí z babičkou (44let) v rodinném domku a nepodílí se na chodu domácnosti, bere si co potřebuje a několikrát matku vykradla. Neuržuje v bytě pořádek a má ucpaný smrdutý záchod, který nečistí a dává na ní holčičku vykonávat potřebu. Celkově je matka dítěte zanedbaná a často agresivní s hysterickými záchvaty a nárazovou agresivitou vůči matce. Používá před dítětem silně sprosté výrazy, kterými své matce nadává. Používá dítě často jako štít a nástroj na vydírání. Její život se skládá ze spaní, koukání na televizi a zase spaní a nebo z návalů obrovské nesmyslné pracovitisti, kdy dokáže dělat celou noc (většinou loupe kabely a rozebírá věci do sběru a nebo dělá na zahradě nesmyslné činnosti). Holčička je toho všeho často svědkem a přesto, že babičku miluje (vychovala jí), tak při konfliktu chce být na straně své agresivní maminky. Potom často dlouho nemluví a je zakřiknutá a nekouká do očí, jen klopí zrak. Při posledním konfliktu dokonce dcera zavolala na matku policiia nutila holčičku aby jí dosvědčila co říká a že je to pravda. Jsou to vždy strašlivé scény na celou ulici já malou holčičku miluju, protože jí znám od malička. Jsem dlouholetý přítel její babičky a vychovali jsme jí spolu. Tatínek holčičky sedí už 5let ve vězení a brzy se má vrátit. (FETOVÁNÍ A KRÁDEŽE+LOUPEŽNÉ PŘEPADENÍ.) Když je holčička jenom s námi tak je šťastná. Matku poslouchá a je taková tichá ... Co mohu nebo můžeme pro malé dítě udělat?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,takové prostředí rozhodně není pro malé dítě dobré. Pokud není s matkou rozumná řeč, např. aby nějak změnila svůj životní styl nebo se šla léčit ze závislosti, bylo by dobré obrátit se na Odbor péče o dítě, na sociální pracovnici, která celou situaci prozkoumá. Podle toho pak rozhodne o dalších krocích. Většinou se snaží nejdříve dotlačit matku ke změně, pokud to nejde hledá se jiné řešení (např. svěření do péče babičky). Neznamená to hned nic hrozného, jde jen o to, aby se matka dozvěděla i od někoho jiného než od Vás, že takhle to rozhodně není v pořádku. A především o to, aby holčička nevyrůstala v takovém prostředí.