poradite co se mnou?
eva
Dobrý den, je mi 30let a od 17 pravidelne uzivam pervitin(nitrožilně), prvni 3 roky js ho uzivala denne, vystridala 5 strednich skol, ale nakonec prece jen odmaturovala a dostala se na VŠE(v té době js užívala pervitin cca. 1 x za 14 či mesic). Pote ale umřela mámá a já se vrátila ke svému bývalému příteli, kt drogy též užíval..první rok js se mu snažila pomoct a ukázat mu, že je spousta lepších věcí na světě než js drogy,bohužel se mi to nepodařilo a já začala užívat pervitin zase denně a od té doby se nemohu své zavislosti zbavit a ani se mi nedaří intervaly podlužovat, nicméně chodím každím každý den do práce(pracuji jako účetní),mám kontakt s "normálními"lidmi, prostě js někde mezi "normálním světem a tím "druhým" světem...vím že drogy js špatné,pokaždé mám špatné svědomí a když si dám,tak v tu chvíli vše padá,nikomu nezvednu napr. 3dny tel atd...prostě cítím,že na to už dávno nemám psychicky a ani fyzicky,jenže nejs schopná s tím přestat,pořád o tom jen mluvím,ale když přijde pátek tak vím, že to nevydržím, zkoušela js snad všechno-sport,bavit se jen s "normalnima"lidma,odjet na víkend z prahy atd. ale nic naplat a tak si říkam,že třeba jen chci chtít přestat fetovat pač to tak má být...prostě už nevím co mám dělat,asi mi chybí motivace, prostě nevím... poradíte, prosím?

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, pomáháním drogově závislým partnerům - bohužel, takto někdy nepříznivě končí. Je mnohem snažší, než-li závislého člověka vytáhnout ,,nahoru" - nechat se ztáhnout ,,dolů", ve Vašem případě, kdy jste již měla zkušenosti s drogou a prožívala bolestnou ztrátu matky, to bylo o to jednodušší. Nicméně je skvělé, že se Vám podařilo dokončit školu a v podstatě v ,,normálním" životě fungovat. Uvedla jste, že chodíte do zaměstnání, zřejmě tedy máte možnost potkávat i lidi, kteří drogy neužívají. Také, ale uvádíte, jakousi propast mezi dvěma těmito světy a Vaši jaksi i pochopitelnou nespokojenost s tím, že vlastně nepatříte ani tam, ani tam... Tím, že si toto vše uvědomujete a jste ochotna to sama sobě přiznat, je dobré znamení, že máte šanci se svým životem naložit tak, aby jste byla více sama se sebou spokojenější. Uvádíte, že víte, že to dobré není, máte pak výčitky svědomí, pro Vás jedině dobře, že jste schopna toto vnímat. Plno lidí psychotropní látky konzumuje, vytvoří si závislost a toto jim nikdy nedojde nebo spíše si tyto skutečnosti nechtějí přiznat. Uvědomění si svého problému je prvním a také základním krokem k nějaké pozitivní změně a ten jste už udělala. Asi by bylo ve Vašem případě zcela nejrozumější, kdyby jste vyhledala odbornou pomoc a pravidelně docházela na konzultace k terapeutovi, se kterým byste mohla více podrobněji probrat Vaše pocity a pracovat na naplnění volného času jinak než dalšími konzumacemi. Já sice upředňostňuji pobytové léčby v terapeutických komunitách, které bývají k řešení závislosti na nealkoholových drogách zpravidla nejúčinější. Vzhledem k tomu, že chodíte do zaměstnání a neberete denně, předpokládám, že budete chtít zvolit jinou formu léčby, v případě, že se pro ni teda rozhodnete. Napište ještě jednou a uveďte města, které jsou Vám dobře dostupná, mohu Vám vhodné zařízení doporučit. Nemusíte se obávat, poradenské služby jsou bezplatné, mohou být i anonymní. Dnes již plno lidí využívá odborné pomoci, je to jediný možný způsob jak šance na úspěšné zvládnutí problému závislosti maximálně zvýšit. Mějte se hezky a napište. S pozdravem M.K.