Dobrý den, kouřím trávu téměř 2 roky z toho minimálně rok denně. Ještě nejsem plnoletá, a vzhledem k intenzitě užívání a stím spojenými změnami v chovaní se to dozvěděli v září rodiče. Poslali mě k psychologovi kam doted docházím. Pomáhal mi, kouření jsem výrazně omezila, dokonce jsem přes měsíc nehulila. Poté jsem zase začala kouřit a protože moji rodiče jsou s psychologem v kontaktu přestala jsem k němu být otevřená (hlavně vzhledem k mému věku). Je pro mě docela skličující, že si o tom nemám s kým promluvit. Navíc mě trápí svědomí, protože psychologovi lžu. Doma se tvářím, že je všechno v pohodě, myslí si, že už delší dobu nehulím nebo spíš se tomu pořád ještě snaží věřit. Poslední dobou sem viditelně mimo a balancuju na tenký hraně mezi mým světem a realitou.Ted jsme na dovolené. Prvně jsem myslela, že je to skvělá příležitost se konečně zase probrat a zbavit se trávy, ale pár dní před odjezdem mi teprve došlo jak je to pro mě bez trávy dlouhá doba. Vyvrcholilo to tím, že jsem se včera ráno rozbrečela s tím, že nikam nejedu. Samozřejmně mi nezbylo nic jiného než jet a ted nevím co bude dál. Mám u sebe ještě trochu trávy, ale rozhodně mi do konce dovolený nevydrží, takže ještě pořád budu mít čas se s čistou hlavou rozmyslet jak bude po návratu vypadat zbytek léta. Najednu stranu nechci hulit, vlastně už ani nemůžu. Kvůli rodičům a hlavně kvůli škole. Ale už sem se pokoušela přestat tolikrát, že ani nějak nemám energii to zkoušet znovu. Zvlášt když cítím, že na to nemám. Mohla bych začít po návratu docházet jinam (napadá mě prevent), ale nevím jak to časově zamaskovat před našima a rozhodně jim nemíním nic říkat. Chtěla bych od vás slyšet vás názor, sama nevím co dělat. Díky

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, je dobře, že se chcete chovat vůči rodičům a škole (a hlavně vůči sobě) zodpovědně a s užíváním marihuany přestat a stejně dobrý je i nápad vyhledat odborné zařízení specializované na klienty, kteří mají problémy s užíváním návykových látek - zvláště, pokud se Vám nedaří přestat opakovaně a cítíte, že na to nemáte. Je velká škoda, že k psychologovi, který Vám pomohl, nemůžete být otevřená – neboť relaps (opětovné užití drogy) je běžnou součástí procesu léčby a je velmi důležité s ním pracovat. Pokud užíváte marihuanu denně již rok, pak by k dlouhodobé abstinenci čas dovolené pravděpodobně nestačil – tento proces bude delší a bude třeba kromě toho, že ze svého života vyloučíte drogu ještě pozměnit životní styl, který asi s užíváním máte spojený (bude třeba nalézt jinou formu zábavy, odpočinku, řešení problémů či nalézt si přátele, kteří drogy neužívají, apod.). Jak zamaskovat před rodiči Vaše docházení do jiného zařízení Vám neporadím a ani neznám Vaši situaci a důvody proč chcete tento fakt před rodiči tajit – je ale možné, že k tomu aby byl proces léčby úspěšný bude alespoň minimální spolupráce s rodiči důležitá (samozřejmě taková, aby nebyla ohrožena Vaše důvěra sdělovat odborníkovi důležité informace). Pravděpodobnost, že abstinence dosáhnete zvyšuje jistě i fakt, že jste se nyní k léčbě rozhodla sama (není to rozhodnutí rodičů, tak jako v prvním případě) a že si již sama uvědomujete jaké Vám kouření způsobuje problémy. Určitě Vámi zmiňované zařízení navštivte a poraďte se zde o postupu, který pro Vás bude nejvhodnější. Tato návštěva Vás k ničemu nezavazuje, sama se budete moci dobrovolně rozhodnout, zda další služby tohoto zařízení využijete či nikoliv. Přeji Vám, abyste své rozhodnutí přestat s marihuanou dokázala úspěšně realizovat a přeji Vám k tomu hodně síly. Mějte se hezky.