Jak se zachovat?
Osamělý
Dobrý den. Osoba pro mě velice blízká už dva a půl roku v kuse velmi často hulí trávu (zhruba ob den). To jsem ještě nevnímal jako extrémní problém, ale rozhodně mě to nenechávalo chladným. Jenže teď jsem postupně zjistil, že má za sebou již několik tripů a chce je brát i dál spolu s jinými drogami, jako jsou například lysohlávky. S dotyčnou osobou jsem hovořil o tomhle problému nespočetkrát a přesvědčoval ji ať toho nechá. Dokonce chtěla sama přestat s hulením, respektive ho výrazně omezit, ale když zjistila, že to nezvládne, tak se na to vykašlala a už o tom nechce moc slyšet, a navíc se potom takhle výrazně opřela do tvrdších drog. Chtěl jsem se Vás zeptat na Váš názor, jestli tenhleten případ, co popisuju, je už dostatečně vážný na to, abych ho vyjímečně řešil. Zajímá mě z vaších životních zkušeností, jestli si myslíte, že mám právo se této osobě za takovýhohle stavu už srát do života, nebo je to stále jen lehký případ, který bych měl překousnout a ona sama z toho nějak vyroste. Podle mě to v pohodě není, a proto Vás rovnou prosím a žádám o radu, jak ji co nejefektivněji přesvědčit, aby přestala s braním drog. Jak se mám k této osobě zachovat, čeho se mám naopak vyvarovat atd. (Obávám se, že není v mých možnostech ji dostat na jakoukoliv léčebnu či k psychologovi) Děkuju moc za odpověď.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, popravdě řečeno, toto vůbec není snadná situace. I s ohledem na nízký věk ( nezletilost ) dotyčné osoby. Možná by bylo mnohem vhodnější, než-li to řešit po internetu, osobně zajít do nějakého odborného zařízení a tam vše potřebné více a konkrétněji rozebrat, poradit se o dalších možných krocích ( zda a za jakých okolností informovat rodiče atd.). Kontaktní centra pro uživatele nelegálních drog nabízí ve svých službách mimo jiné i poradenství pro rodinné příslušníky a další blízké osoby. K-centra jsou ve všech vetších městech a veškeré služby jsou bezplatné, také mohou být i anonymní. Pokud nevíte kam se u Vás máte obrátit, tak napište ještě jednou a uveďte města, která jsou Vám dobře dostupná, vhodný kontakt Vám vyhledáme. Zatím se mějte hezky a napište. M.K.