Jak postupovat
Dwert
Dobry den, prosim o informaci jak postupovat kdyz se domnivam, ze svagr 30 let zrejme bere nejake drogy. Priznal se manzelce, ze neco zkousel, ale nyni ze uz nic nebere, nic mene se mu neda verit, protoze si neustale vymysli nejake nesmysly a snazi se vsechny problemy bagatelizovat. Topi se pouze v dluzich, bere si neustale nejake pujcky a tvrdi ze jako taxikar si v soucasne dobe neni schopen dostatecne vydelat. Jak se mame zachovat a jak to s nim probrat? Zjistili jsme ze ma dluhy, uplne vsude - neni schopen nam rict v jakem stavu je socialka a zdravotni pojisteni, meni telefony atd. Ma na sebe napsanych nekolik automobilu, kde nema uhrazeny slozenky za povinna ruceni apod. Dekuji

Odpověděl:
Dobrý den, podle toho, jak chování švagra popisujete (i ve skryté poznámce), je dost dobře možné, že za tím může být užívání drog. I když s úplnou jistotou to pochopitelně tvrdit nelze. Bohužel, váš švagr je dospělý a pokud on sám si svůj problém nepřizná a nepojmenuje, jsou vaše šance jeho chování změnit dosti malé. Samozřejmě, že je vždycky rozumné, pokusit se nejdříve o nekonfrontační rozhovor s tím, že zmíníte, jak změny v jeho chování vnímáte vy a jaké problémy jej v budoucnu mohou čekat. Nicméně to, zda švagr bude chtít svůj život nějak změnit, záleží jen na něm. To však neznamená, že máte jen nečinně přihlížet. Určitě švagra finančně za této situace nepodporujte, nepůčujte mu peníze a pokud žijete ve společné domácnosti nebo má u vás hlášeno trvalé bydliště, bylo by potřeba podniknout příslušné kroky, aby se v budoucnu zabránilo návštěvám exekutorů a věřitelů. Je to celkově určitě velice nepříjemná situace a možná by vám pomohlo obrátit se na některou z poraden pro rodinné příslušníky závislých, kde byste mohli osobně zkonzultovat, co můžete udělat pro to, abyste švagra k nějaké pozitivní změně motivovali. Pokud dáte vědět region, můžeme vám konkrétní odborné zařízení vyhledat. A určitě by také bylo rozumné, obrátit se na právní poradenství, co se týče těch případných exekucí. Seznam bezplatných občanských poraden najdete na www.obcanskeporadny.cz nebo můžete kontaktovat Právní poradnu A.N.O., která se zabývá právním poradenstvím v souvislosti s drogovou problematikou. Adresu najdete na této stránce v pravém sloupci. Přeji vám hodně štěstí.