nařízená léčba
edina
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda je možno přes soud nechat nařídit léčbu drogově závislé 17-leté dceři. Dobrovolně to s ní zatím nejde. Děkuji.

Odpověděl:
Dobrý den, soud může nedobrovolnou léčbu závislosti nařídit za podmínek stanovených zákonem. A to buď jako ochranné opatření v rámci rozsudku za trestnou činnost páchanou v souvislosti s užíváním návykových látek nebo u osob, u nichž byla soudně omezena způsobilost k právním úkonům souvisejících s rozhodováním o léčbě. Vzhledem k tomu, že je vaše dcera zatím nezletilá, můžete ji do léčby umístit i vy bez jejího souhlasu, což bych však neviděla jako ideální řešení. Nedobrovolná léčba totiž zřídka kdy vede ke kýženému výsledku. Závislý ji často ani nedokončí a posléze se k užívání vrací. Při léčbě závislosti je především třeba, aby byl dotyčný motivovaný k abstinenci a sám chtěl svou situaci změnit. Chápu, že i při nejlepší vůli rodiče často svého potomka k nějaké pozitivní změně nepřesvědčí a neví jak dále. Proto bych vám doporučila využít možnosti osobního poradenství pro rodiče závislých a tam ještě ve spolupráci s odborníkem celou situaci probrat a zkusit v rámci rodiny vymyslet strategii, která by vaši dceru k léčbě motivovala. Určitě to není úplně jednoduché, ale ve spolupráci s odborníkem, který je nestranný a má s řešením podobných problémů zkušenosti, bude určitě jednodušší stanovit optimální postup. (Ideální je, když se ohledně dalších kroků přijdou poradit oba rodiče). Navíc získáte i potřebnou oporu pro sebe, se kterou se to všechno zvládá lépe. Bohužel, váš dotaz je hodně stručný, takže vám nic konrétnějšího nejsem schopna napsat. Pokud byste měla zájem využít odborného poradenství, dejte vědět region, můžeme vám konkrétní zařízení vyhledat. Hodně štěstí.