recidiva
mama
Co delat,kdyz po navratu z lecebny ma dcera vydrtela bez drog pouhe dva mesice a ted v tom zase lita.Do lecebny sla dobrovolne,plne si vedoma sveho problemu a sama se chtela toho problemu zbavit.Ted je v tom zas ,ale zatlouka.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, bohužel se v některých případech stává, že cesta k abstinenci vede přes ,,nějaké další zakopnutí"...neuvedla jste kde se dcera léčila ( zda na krátkodobém pobytu někde na AT oddělení na psychiatrii či prošla terapeutickou komunitou ). Také netuším zda navázala po léčbě na doléčování, což je také nezbytný proces při léčbě závislostí. Rozhodně je velmi dobré, že Vaše dcera dobrovolně léčbou prošla a cítila, že chce na svém životě něco změnit. Asi by bylo vhodné ji toto nenásilně připomenout a také ji nabídnout pomoc v tom smyslu, že víte, že se tyto ,,záležitosti" mohou stát a je dobré je zavčasu začít řešit, čím dříve - tím lépe. Možná se obává, že Vás její selhání zklame a obává se Vám jej přiznat. Zkuste ji nabídnout možnost opakovací léčby v léčebně kde již byla nebo ji zkuste nabídnout jinou alternativu léčení. Bohužel nevím kde se léčila, tudíž teď v tuto chvíli nemohu doporučit více, potřebovala bych více informací. Co, ale rozhodně platí vždy a ve všech případech, je již mnou zmiňované dlouhodobé doléčování, jak po pobytech v léčebnách, tak i po pobytech v terapeutických komunitách. Jde především o to, že i po úspěšném absolvování léčebného procesu, to nejtěžší období nastává právě po propuštění ,,ven" a je opravdu velmi důležité, aby závislá osoba byla i nadále v dlouhodobém, ambulantním kontaktu a i nadále svůj problém s drogou, potažmo závislostí řešila za pomoci podpůrné terapie. Léčba závislostí je douhodobí proces, který má své etapy a je zapotřebí projít celým tímto procesem, detoxifikací počínaje, doléčováním konče. Také netuším zda Vy jako rodiče jste v kontaktu s nějakým odborným zařízením a zda jste se například účastnili společných rodinných sezení, či využíváte jiných poradenských služeb pro rodinné příslušníky a blízké osoby. Pokud byste chtěli poradit více konkrétněji, prosím o další informace. Zda -li byste měli zájem o kontakty na jiné vhodné zařízení, uveďte města, která jsou v dobré Vaší dostupnosti. Zatím se mějte hezky, když budete potřebovat, můžete se na nás opět obrátit. M.K.