Matka alkoholička
xxx
Dobrý den, mám velice vážný problém a chtěl bych Vás moc poprosit o nějakou radu. Moje máma je alkoholička již asi 6 let. Před rokem a půl se s tátou rozvedli a odstěhovala se k novému příteli. Před dvěma týdny dokončila protialkoholní léčbu v léčebne Jemnice. Ihned po příjezdu opět propadla alkoholu. (máme tušení, že popíjela i během léčby). Nyní ovšem se od přítele rozhodla odejít s tím, že půjde bydlet k nám do bytu. Bohužel ještě nejsou rodiče majetkově vypořádáni a má tu trvalé bydliště, tedy se nedá zřejmě nic dělat. Chodí se k nám jen vyspat, ráno v půl šesté odchází pro alkohol a potuluje se po městě, dost času i kolem našeho paneláku, pobuřuje lidi a dělá ostudu. Vždy přijde kolem desáté, jedenácté večer domů a dělá tu bordel, přičemž ruší mě, bratra (12 let) a otce ve spánku. My narozdíl od ní ráno musíme vstávat do práce a školy. Prosím tedy o radu, jak se zachovat. Majetkové vyrovnání asi nebude moc rychlým krokem a bohužel, ač se k ní již moc nehlásím, stále je to moje matka, tak mi není lhostejné, co s ní bude. Předem moc děkuji za odpověd.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, chápu, že je pro Vás současná situace těžko snesitelná. Myslím, že řešení by se měl ujmout především Váš otec. Na něm je, aby společně dokončili majetkové vyrovnání nebo aby se s Vaší matkou nějak domluvil, jak bydlení prozatím budete řešit. Vy jako syn jste v pozici, kdy těžko můžete matku do něčeho nutit, říkat jí, jak se má chovat. Samozřejmě na ni můžete tlačit, aby podstoupila znovu léčbu, mluvit s ní o tom, jak Vám je, když se takhle opilá potuluje po okolí. Pokud ji ale nezastihnete nikdy střízlivou, bude těžké mluvit s ní o čemkoli. Velkým ohrožení může být současná situace hlavně pro Vašeho bratra, který je ještě relativně malý. Proto je nutné rychle ji řešit. Pokusila bych se například sjednat společnou schůzku s nějakým odborníkem, domluvit se na tom, až bude mít matka lepší chvilku. Pokud to nepůjde, zajděte k odborníkovi sami s otcem, udělejte společně plán, jak dál. Tak složitou situaci jen těžko vyřešíme po internetu, je potřeba podrobně probrat všechny možnosti. Pokud byste potřebovali kontakt na odbornou pomoc, napište lokalitu, ráda Vám nějaký pošlu.