Lin
Dobrý den, mohu mít prosím dvě otázky? Zajímala by mě plodnost/neplodnost u braní opiátů - píše se u heroinu, že u žen dochází ke ztrátě menstruace a stává se neplodnou. Zdali je tomu tak pouze při užívání nebo se může stav po abstinenci změnit a jak je to u mužů. Má druhá otázka - u morfinu jsem se dozvěděla, že silně ovlivňuje pohlavní funkce. Při pravidelném užívání ženy přestávají ovulovat, pravděpodobnost otěhotnění je tedy minimální a muži mívají po užití opiátů problémy s erekcí a bývá snížena i schopnost ejakuace. Zde by mě též zajímalo zdali se jedná o stav trvalý nebo se po vysazení může postupně navrátit stav u žen i můžů do "normálu"a je zde možnost ještě otěhotnět. Děkuji za zodpovězení mých dotazů. Přeji hezký den.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, heroin i morfin patří do skupiny opiátů. Jejich vliv na pohlavní funkce je velmi podobný. Opravdu má jejich užívání takové následky, jaké popisujete. Není to ale nevratný proces. Po vysazení opiátů se ženám cyklus obvykle srovná (pokud nebyl k jeho nepravidelnosti ještě i jiný důvod) a také se vrací ovulace a schopnost otěhotnět. Mužům se jejich funkce také obnovují. Jinak by to mohlo snad být u velmi dlouhodobých uživatelů (například desítky let), ale je to jen domněnka, nepodložená praxí ani výzkumy.