přítel a pití
elis
Dobrý den, ráda bych se zeptala, jak pomoci přítelovi přestat pít. Pije cca rok (dříve měl již podobnou epizodku, ale to prostě přestal pít, něž se to rozjelo). Pije vodku, jen a a jen vodku a vždy pouze ve všední dny. Před rokem přišel o práci, takže měl přes den volno, vypil tak 2-3 placatice, pohádal se se všemi a usnul. Od prosince se tu situaci snažíme řešit. Navštívil psychiatričku, která mu po 2 hodinovém sezení řekla, že se jedná o maniodepresivní poruchu, napsala mu Lithium na uklidnění nálad a objednala ho za měsíc. Přístup této MUDr. se mi velmi nelíbil, tak jsme našli jinou doktorku, která řekla, že se o maniodepresivní poruchu nejedná mluvila o úzkostné poruše, bohužel již nebrala nové pacienty, tak přítele nasměrovala na denní stacionář Ondřejov, kde byl přítel poprvé v lednu. Od té doby tam dochází, ale k ničemu to nevede. Skupinová forma léčby mu nevyhovuje. A teď k ménu dotazu: Přítel, když pije, tak lže. O všem. Takže jsem se např. dozvěděla až po měsíci, že přišel o práci (přestal tam chodit a místo toho pil), teď tvrdí, že má práci novou, ale já mu nevěřím, protože už zase před 14 dny pil, pak i přiznal že si vzal údajně v práci volno, ale ve zkušební době? Volno? Podle mého ho zase vyhodili, jestli vůbec nějakou práci měl. A já jsem se za ten rok stala z přítelkyně policajtem, který kontroluje, počítá peníze v peněžence (jestli mi nějaké záhadně nezmizely), sleduje podezřelé chování... Jsem z toho nešťastná, zvažuji rozchod, mám pocit že jsem v podstatě závislá s ním, že jeho závislost ovlivňuje stějně jeho jako mně, ale bohužel já s tím nemůžu nic dělat. Tak tedy ten dotaz, jakým způsobem se mám k němu chovat, abych na jednu stranu mu pití nezlehčovala a neumožňovala, ale na druhou stranu nesrážela jeho úsilí něco měnit? Je vhodné, abych ho donutila si při podezření, že pil, dýchnout? Připadá mi, že tím degraduji sebe sama i jeho.Jsme z Prahy.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, vystihla jste úplně přesně, jak se po nějaké době soužití se závislým cítí zdravý člověk, kterému nevyhovuje nevyrovnaný vztah, nechce kontrolovat a chce se na partnera spolehnout. Opravdu nemá smysl dávat partnerovi dýchnout a podobné záležistosti. To prostě do dospělého vztahu nepatří. Myslím, že zatím jste postupovali naprosto správně. Pokud jste se ale dostali do slepé uličky s dosavadní péčí, tedy pokud víte, že skupinová terapie není ono, je třeba to řešit. Otázkou je, jestli nejde spíš o odpor partnera k léčbě obecně. Pak nebude dobrá žádná. Být Vámi promluvila bych si o tom na společném setkání Vás, partnera a jeho terapeuta ze skupiny. Pokud léčba půl roku nemá žádné výsledky, ví o tom určitě i na Ondřejově. Na druhou stranu, jestli se přítel držel a před 14 dny zase pil, jde o relaps, který bývá celkem běžnou součástí léčby. Není to tedy důvod celý postup hodit za hlavu. Zkuste se o tom pobavit společně. Zároveň bych Vám doporučovala, abyste navštívil i program pro rodiny závislých. Nevím, zda má Ondřejov nějakou takovou skupinu, pokud ne, je možnost obrátit se na Poradnu pro rodiny závislých SANANIM (www.sananim.cz), která sídlí ve Školské. Probíhá tam nejen skupina, ale je možné domluvit i individuální konzultaci, případně společnou s partnerem. Vždy je ale lepší péči příliš nerotříštit, proto bych doporučovala využít co možná nejvíce nabídky Ondřejova. Přeji hodně trpělivosti a síly! Partnerství se závislým člověkem není vůec jednoduché, ale pokud je přítel ochotný něco měnit, je to ten nejdůležitější první krok.