Založení rodiny
Michal
Dobrý den, je mi 23 let a před třemi roky jsem asi rok(cca 3x týdně) užíval pervitin šňupáním, občas extázi a kouřil jsem dost cigarety. Teď, poslední dva roky, pervitin užívám cca 2x do měsíce, extázi vůbec a jestli si zapálím cigaretu, tak když jsem 'sjetej', jinak nekouřím vůbec. Do budoucna, za 1 až 2 roky, bych chtěl založit rodinu se svou přítelkyní, která nikdy nic nebrala a která o mích drogových uletech nic neví. Zajímá mě, jestli může nastat nějaký problém, kvůli mé minulosti (např. nějaká vada dítěte) a jak dlouhou dobu, před pokusem o potomka mám definitivně přestat s drogou? Ještě bych chtěl dodat, že se fyzicky necítím nějak ovlivněn a co se týče psychické stránky, tak si myslím, že jsem na tom relativně dobře, hlavně z důvodu, že jsem dost zaneprázdněný člověk a většinu volného času trávím s přítelkyní. Ale ve chvílích kdy vím, že budu mít delší volno, mám tendenci drogu vyhledávat. Věřím ale, že s příchodem potomka, s drogami skončím nadobro. Děkuji za odpověď Michal

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Vaše drogová minulost by neměla mít na vývoj plodu a dítěte vliv (problém by mohl být, pokud by drogy užívala partnerka v době otěhotnění, případně těhotenství), před plánovaným těhotenstvím je dobré, aby oba partneři minimálně 3 měsíce abstinovali od všech návykových látek a dodržovali zásady zdravého životního stylu. Je dobře, že k rodičovství přistupujete zodpovědně, ale myslím si, že stejně zodpovědně byste se měl chovat i ke svému zdraví – ať již fyzickému či psychickému a také k Vašemu vztahu s partnerkou – tzn. nečekat na to až „přijde potomek“, ale nechat si dostatečně dlouhou dobu na to, abyste se s pervitinem mohl vypořádat. To, že se dneska po fyzické i psychické stránce cítíte dobře neznamená, že tomu tak bude i nadále a že nehrozí riziko sklouznutí k intenzivnějšímu užívání. Stejně riskantní je čekat s abstinencí na dobu až „přijde potomek“ – může se pak stát, že přestat nebude zdaleka tak snadné, jak se Vám to nyní zdá. Pokud se k abstinenci rozhodnete, doporučuji Vám ambulantní kontakt s nějakým odborným zařízením (např. kontaktním centrem) – pomoc a podpora odborníka, který má s podobnými případy zkušenosti jistě přijde vhod a zvýší šanci na úspěch. V případě Vašeho zájmu Vám mohu poslat kontakty – jen napište, kde bydlíte. Přeji hodně štěstí a mějte se hezky.