Dá se pomoci alkoholikovi?
Jana
Dobrý den, mám otce (62let) , který prodělal 2x delirium tremens.Druhé bylo s hospitalizací v Praze Bohnicích. Otec stále pije, denně přibližně 0,5 litru tvrdého a více. Bez alkoholu nevydrží ani jeden den. Vůbec si neuvědomuje že má s pitím potíže, mívá "záchvaty" vzteku kdy jen dokola opakuje jednu dvě věty kterými uráží a psychicky terorizuje maminku. Začíná se pomočovat a je mu to jedno, je jako když to nevnímá. Je možné nějakým způsobem mu pomoci? Lze mu vysvětlit že má někam jít? On si stále myslí že se na detox dostal omylem, že to bylo zmanipulované a že mu všichni jen ubližují. Začínáme být opravdu zoufalí, neb má stále třes, každou chvilku si stěžuje že je mu zle že brzy umře, občas zvrací i krev..... je mu jedno co a kde říká..... Děkuji za jakoukoliv radu Jana

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, situace s otcem je velmi vážná a obávám se, že ve stavu, ve kterém se každý den nachází, mu nedokážete „po dobrém“ nic vysvětlit. Bohužel takto přes internet nelze napsat obecný postup, jak alkoholika k léčbě motivovat (možností je více – silný tlak všech členů rodiny, ultimátum, ponechání zodpovědnosti za své chování na alkoholikovi, neposkytování péče, apod.), proto bude dobře, pokud maminka, případně Vy anebo obě navštívíte odborníka na závislosti (nejčastěji je to tzv. AT ambulance) a poradíte se s ním o konkrétním postupu, který by mohl vést k otcově spolupráci a ke změně jeho náhledu, potažmo k souhlasu s léčbou. Se situací, kdy je otec v ohrožení života máte (jak vyplývá z dotazu) zkušenost, pokud by bylo nezbytné hospitalizaci opakovat, je vhodné (nejlépe po poradě se zmiňovaným odborníkem) využít doby, po kterou otec není pod vlivem alkoholu k vyjasnění si podmínek dalšího společného fungování a poskytování další pomoci. Pokud budete mít zájem o kontakty na AT ambulance, napište kde bydlíte a já Vám je vyhledám. Informace o alkoholu, alkoholismu a o vhodném přístupu rodiny k alkoholikovi si můžete přečíst buď na stránkách této drogové poradny v rubrice O drogách (Legální látky – Alkohol) nebo třeba na adrese www.alkoholik.cz. Přeji Vám i Vaší mamince hodně síly a trpělivosti. Mějte se hezky.